Don’t make me think – de 5 belangrijkste usability lessen van Steve Krug

Don’t make me think: hét advies van usability-goeroe Steve Krug 

 

Onnodig denkwerk op een website resulteert onherroepelijk in één ding. Klik. Weg. Want we willen geen Einstein zijn. We willen niet zoeken of nadenken. We willen gewoon snel regelen waar we voor kwamen. Maak het je webbezoeker daarom gemakkelijk. Alleen dan houd je zijn aandacht vast en bereik je wat je wilt. Steve Krug schreef een wereldberoemd boek over dit onderwerp: ‘Don’t make me think’. Hieronder vind je zijn 5 belangrijkste lessen. 

Steve Krug is een Amerikaanse usability-goeroe die met zijn adviesbureau Advanced Common Sense werkt voor bedrijven als Apple, Bloomberg en Lexus. Hij kreeg wereldfaam met zijn boek Don’t make me think. Dit boek gaat over het gebruiksgemak van websites en de interactie tussen mensen en computers.

Wat is usability eigenlijk?

Usability laat zich al heel aardig uitleggen door de term gewoon te vertalen: bruikbaarheid. Of als je het iets vrijer vertaalt: gebruiksgemak. Je website scoort hoog op usability als iemand zonder kennis en ervaring kan vinden wat hij zoekt.

Les 1 van Steve Krug: don’t make me think

Mensen houden niet van puzzelen. Althans, niet online. Je website moet daarom duidelijk en vanzelfsprekend zijn. Elke vraag die je oproept, vraagt hersencapaciteit. Die ‘cognitieve belasting’ vergroot de kans dat je webbezoeker afhaakt. Laat maar. Hier heb ik geen tijd voor. Steve Krug zegt: “Making every page or screen self-evident is like having good lighting in a store: it just makes everything seem better.”

Les 2 van Steve Krug: laat onnodige woorden weg

Steve Krug noemt het ‘happy talk’: inleidende tekst die sociaal wenselijk is, maar totaal geen inhoud of functie heeft. Bij een persoonlijke kennismaking is het netjes eerst even te praten over het weer en te vragen naar de kinderen. Websites lenen zich daar niet voor. Je bezoeker wil direct aan de slag. Ook instructies vormen onnodige tekst. Zelfs offline worden ze nauwelijks gelezen (wie neemt de handleiding door van zijn nieuwe tv of laptop?). Zorg er simpelweg voor dat instructies niet nodig zijn. Doneren moet intuïtief zijn. Steve Krug zegt hierover:

  • “Get rid of half the words on each page, then get rid of half of what’s left.”
  • ”The main thing you need to know about instructions is that no one is going to read them. At least not until after repeated attempts at muddling through have failed.”

Les 3 van Steve Krug: online bezoekers zijn lui

We gaan vooral online om tijd te besparen. Snel even klikken en klaar. Een veelgehoorde kreet is daarom dat alles maximaal 2 klikken mag vragen. Volgens Steve Krug is dat niet helemaal waar. Je webbezoeker vindt het niet erg om te klikken, zolang het maar geen moeite kost en hij direct door kan gaan. Snel een veldje aanklikken is prima. Je paspoortnummer opzoeken en invullen is een absolute no go. Een leuke uitspraak van Steve Krug is:

“Much of our web use is motivated by the desire to save time. As a result, web users tend to act like sharks. They have to keep moving or they’ll die.”

Les 4 van Steve Krug: mensen lezen niet

We lezen webpagina’s niet, maar scannen ze. Daarbij zoekt ons brein actief naar sleutelwoorden en krijgen opvallende woorden extra aandacht. Voordeel en gratis zijn woorden die altijd opvallen. In jouw geval zal zo’n sleutelwoord waarschijnlijk doneren zijn.  Vind je dat woord als bezoeker niet heel snel? Dan klik je weg.

Een goede webpagina ziet eruit als een billboard langs de snelweg. Als je er voorbij raast, moet de kernboodschap duidelijk zijn.

Les 5 van Steve Krug: mensen zijn gewoontedieren

We nemen vaak niet de tijd om erachter te komen hoe dingen werken. We proberen het eerst en als het aanmodderen niet werkt, klikken we door. We gebruiken zelden instructies en hulpfuncties (zie ook les 2). Houd je daarom aan conventies. Aan wat mensen gewend zijn. De homepage staat altijd links in het menu en contact staat altijd rechts. Maak met onderstrepingen duidelijk wat klikbaar is op een pagina. Je webbezoeker is dat gewend en wil niet nadenken. Dat kan soms strijd opleveren met webdesigners die vooral mooie dingen willen maken. Je kunt deze uitspraak van Steve Krug dan prima als argument gebruiken:

“Designers love subtle cues because subtlety is one of the traits of sophisticated design. But web users are generally in such a hurry that they routinely miss subtle cues.”

Leren hoe je goede fondsenwervende teksten schrijft?

Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.

Ontvang deze blogs direct in je mailbox 


Lees ook: