Zo schrijf je teksten die de juiste snaar raken
Een blog voor de website. Een direct mail campagne naar je donateurs. Of een e-mailnieuwsbrief met een update over dat ene project… Teksten schrijf je voor verschillende situaties en verschillende doelgroepen. Deze kun je grofweg indelen in twee soorten berichten: push- en pullberichten. Als je het verschil begrijpt, zorg je ervoor dat jouw teksten altijd de juiste snaar raken.
-> Push: duw je boodschap naar buiten
Bij pushberichten neem jij het initiatief. Denk aan de direct mail die je verstuurt of de advertentie die je online zet. Bij al deze situaties geldt: je lezer heeft niet om jouw boodschap gevraagd. Jij moet de aandacht grijpen én vasthouden. Je teksten moeten dan ook nieuwsgierig maken en uitnodigend zijn.
<- Pull: trek de aandacht van wie jou zoekt
Pullberichten werken precies andersom. Hier komt de doelgroep naar jou toe, bijvoorbeeld doordat ze via een Google zoekopdracht op jouw website belanden. Omdat de lezer al interesse heeft, kun je inhoudelijk meer de diepte in. Je teksten mogen dan informatiever en uitgebreider zijn, zolang de informatie maar relevant blijft en de tekst overzichtelijk is.
Voorbeeld: als gezondheidsorganisatie heb je een webpagina over dementie, met waardevolle informatie, tips en ervaringsverhalen van lotgenoten. In dit geval is er sprake van een pullbericht. Het doel van je tekst is om antwoorden te geven op vragen van je websitebezoeker.
Moet je duwen of trekken?
Vraag je bij elke tekst die je schrijft dus eerst af: moet ik duwen of trekken? En wil je meer geheimen leren achter sterke teksten? Tijdens onze training Schrijven voor Fondsenwervers leer je alle tips en tricks. De eerstvolgende training is op maandag 3 maart 2025. Het aantal plekken is beperkt, dus meld je vandaag nog aan!
Lees ook:
Hoe bouw je een tekst op? Gebruik deze 10 stappen
Je wilt een direct mailing schrijven met een folder. Of misschien een landingspagina die in Google topscoorder moet worden. Je knipt en plakt daarom artikelen die je online hebt gevonden of vraagt je collega’s wat input te leveren. Vervolgens zit je met een berg tekst en weet je van gekkigheid
Emoji in de e-mail onderwerpregel: wel of niet doen?
Kun je emoji’s in de onderwerpregel van zakelijke e-mailings gebruiken? En zo ja, hoe dan? Je leest het in dit artikel.
Even of oneven aantal: wat heeft meer effect in je tekst?
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een oneven aantal beter blijft hangen en meer opvalt dan een even aantal. Waarom is dat? Wat kun je ermee in je verkooptekst? En waar moet je op letten om het goed toe te passen op je website en in je marketi