Aandacht van je donateur vasthouden? Stel vragen!
Als iemand zegt: ‘dit is een tafel’, dan denk je ‘het zal wel’. Maar stelt die persoon de vraag: ‘is dit een tafel?’ Dan gebeurt er iets in je brein. Je mening wordt gevraagd. Je moet iets doen! Niet antwoorden is onbeleefd – en dus ontstaat interactie. Je geeft antwoord. Vragen stellen in fondsenwervende teksten werkt op dezelfde manier. Het is een krachtig middel om je donateur te betrekken en zijn aandacht vast te houden. Bovendien maken vragen je tekst levendig. Hoe je vragen stelt in je tekst? Goede vraag! Je leest het hieronder.
Stel de vragen die je donateurs stellen
Vóór je begint met schrijven, moet je je afvragen: wat wil de donateur weten? Welke vragen heeft hij? Als je die vragen opschrijft en beantwoordt, heb je een perfecte basistekst. Vragen stellen en beantwoorden is de basis van de ‘dialoogmethode’ van professor Siegfried Vögele. Het idee achter de dialoogmethode is dat iemand die tekst onder ogen krijgt, onbewust direct vragen stelt. Is dit voor mij? Waar vind ik wat ik zoek? Waarom moet ik doneren? Als je in je tekst zoveel mogelijk van dit soort vragen beantwoordt, houd je de lezer betrokken. Je vertelt immers precies wat hij wil horen.
Lees meer over de dialoogmethode van professor Siegfried Vögele.
Je donateur heeft meestal maar één vraag
Waarom bezoek jij de website van een goed doel? Misschien omdat je wilt weten waar de organisatie is gevestigd. Je wilt weten wat ze precies doen. Of hoe je een online donatie kunt overmaken. In bijna alle gevallen heb je dus maar één specifieke vraag. Dan hoef je niet te weten wanneer de organisatie is opgericht of hoeveel mensen er werken. Bedenk eens wat de 5 meest gestelde vragen van jouw webbezoekers zijn. Met welk doel komen ze op je website? Beantwoord die vragen direct op je homepage, zonodig met opvallende icoontjes. Je helpt je donateur enorm, want hij hoeft niet te zoeken.
Weet je zeker dat vrijwel al je webbezoekers maar één vraag hebben, zoals ‘hoe kan ik doneren’? Maak daarvoor dan een opvallende button: een ‘banaan’.
Creatief tekstschrijven? Vragen maken je tekst levendig
Als je een tekst schrijft, ben je snel geneigd een monoloog te houden. Maar het is niet prettig naar iemand te luisteren die aan één stuk door tegen je praat. Stel daarom ook eens een vraag. Dus niet ‘U wilt dat alles goed gaat’ maar ‘U wilt toch ook dat alles goed gaat?’. Je kunt ook ‘toch?’ gebruiken. Dat houdt je lezer bij de les. Toch? Creatief fondsenwervend schrijven is eigenlijk niet meer dan een goed gesprek voeren. Maar dan op papier of op het beeldscherm.
Wil je goede fondsenwervende teksten schrijven?
Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Leesbaarheidsstatistieken van MS Word helpen je beter leesbare tekst te schrijven
Microsoft Word heeft een handige functie die je helpt lekker leesbare teksten te schrijven: leesbaarheidsstatistieken. Je hoeft deze functie maar één keer in te stellen. Vanaf dan staan
Vaagtaal: gebruik deze 45 woorden niet als je donateurs wilt overtuigen
Vaagtaal is killing als je lezers wilt overtuigen. Welke 45 woorden moet je dus nooit meer gebruiken in je commerciële teksten?
Wat is jargon en waarom moet je het niet gebruiken?
Als jij wilt dat donateurs jouw teksten begrijpen (en dat wil je), kun je dus beter geen jargon gebruiken. Onderzoek wijst uit dat zelfs de meest intelligente wetenschappers er niet van houden. Maar hoe voorkom je het?