De dialoogmethode van professor Siegfried Vögele
Mag ik je iets vragen? Zo’n zin negeert niemand. Het antwoord kan weliswaar ‘ja’ of ‘nee’ zijn, maar reactie krijg je. Als je in je tekst de juiste vragen stelt en beantwoordt, houd je de aandacht van de lezer vast en vergroot je dus de kans op verkoop. De vorig jaar overleden professor Siegfried Vögele bestudeerde jarenlang hoe mensen lezen en waarop ze wel en niet reageren. Op basis daarvan ontwikkelde hij de dialoogmethode. Hoe kun je jouw teksten daarmee verbeteren?
Dialoogmethode van professor Siegfried Vögele
Het idee achter de dialoogmethode is dat iemand die tekst onder ogen krijgt, onbewust direct vragen stelt. Is dit voor mij? Van wie komt het? Wat heb ik eraan? Waar vind ik wat ik zoek? Afhankelijk van het onderwerp kan daaraan nog een waslijst aan vragen worden toegevoegd. Moet ik iets doen? Waar kan ik het kopen? Hoeveel tijd heb ik? Wat is mijn voordeel? Als je in je tekst zoveel mogelijk van dit soort vragen beantwoordt, houd je de lezer betrokken. Je vertelt immers precies wat hij wil horen.
Stel vragen in je tekst
Het is belangrijk dat je alle vragen die een lezer kan hebben zoveel mogelijk direct in je tekst beantwoordt. Maar je stimuleert de ‘dialoog’ ook door zelf vragen te stellen. Het maakt je tekst levendig en zorgt ervoor dat de lezer betrokken blijft. Stel, je staat voor een publiek en zegt: “Deze auto is groen.” Dan zal er weinig gebeuren. Stel je echter de vraag: “Is deze auto groen?” dan wek je interesse. Als de auto inderdaad groen is (waarom vraagt hij het?) maar zeker als de auto rood is (want dan ontstaat verwarring). En van aandacht houden we in marketingland.
Activeer de hersenen
Een vraag activeert onze hersenen direct. Het is ook een perfecte manier om een tekst te beginnen. Wist je dat…? is daarvoor een optie, maar je kunt vrijwel iedere eerste zin in een vraag veranderen. Fondsenwervers maken er veel gebruik van om emotie op te roepen en betrokkenheid te krijgen. Oordeel zelf hoe verschillend het effect is van een vraag en een mededeling:
In Jordanië zitten de vluchtelingenkampen vol vluchtelingen uit Syrië.
Wist je dat de vluchtelingenkampen in Jordanië vol zitten met vluchtelingen uit Syrië?
Als je op zoek bent naar een nieuwe fiets…
Zoek je een nieuwe fiets? Dan…
Veel mensen willen meer vrije tijd.
Wil je meer vrije tijd?
Het is altijd vervelend als…
Vind je het vervelend als…?
Vragen lokken een reactie uit
Als je in een gesprek de aandacht wilt trekken of een reactie wilt uitlokken, dan stel je een vraag. Waarom dus niet op papier of op het beeldscherm? Een goede tekst schrijven is als het ware ‘praten op papier’. Zoals je iets vertelt, zo schrijf je het ook op. Het maakt je tekst ook meteen frisser en prettiger leesbaar. Begin een brief bijvoorbeeld opvallend met ‘Hoe gaat het met je?’ Of maak een zin op je website vragend om attentie te wekken. Open niet met ‘Je hebt een mooi nieuw huis, dus…’ Maar met ‘Heb je een mooi nieuw huis? Dan…’ Kleine nuances, maar wel nuances met effect.
Ontvang deze artikelen direct in je mailbox
Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven.
Lees ook:
Vaagtaal: gebruik deze 45 woorden niet als je donateurs wilt overtuigen
Vaagtaal is killing als je lezers wilt overtuigen. Welke 45 woorden moet je dus nooit meer gebruiken in je commerciële teksten?
Tips om je bedankpagina te verbeteren
Gebruik je bedankpagina om je webbezoeker meer te laten spenderen. Een paar tips om je bedankpagina te verbeteren!
Versterk je tekst met een reden
Wist je dat onze hersenen automatisch positief reageren op de woorden ‘want’ en ‘omdat’? Dat komt doordat deze woorden een reden aankondigen. Onze hersenen blijken daarvoor gevoelig te zijn. Als er een reden is, zal het wel kloppen
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!