Versterk je tekst met de woorden ‘want’ en ‘omdat’
Wist je dat onze hersenen automatisch positief reageren op de woorden ‘want’ en ‘omdat’? Dat komt doordat deze woorden een reden aankondigen. Onze hersenen blijken daarvoor gevoelig te zijn. Als er een reden is, zal het wel kloppen. Toch? We draaien zo op de automatische piloot dat je soms zelfs een reden kunt geven die niet echt een reden is. Een grappig onderzoek heeft dit aangetoond, zoals je hierna kunt lezen. Versterk je tekst dus met de woorden ‘want’ en ‘omdat’.
Onderzoek: voordringen met een reden
Ons hoofd werkt voor veel dingen volautomatisch, zonder dat we er erg in hebben. Zo vinden we het prettig ergens een reden voor te hebben. Sociaal-psychologe Ellen Langer deed er onderzoek naar. Ze liet iemand voordringen in een rij bij een kopieerapparaat. De eerste keer alleen met de opmerking: “Ik heb maar 5 pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat even tussendoor gebruiken?” Daarop reageerde 60% positief. Vervolgens werd het verzoek aangevuld met een reden: “Mag ik het kopieerapparaat even tussendoor gebruiken, want ik moet snel in een vergadering.” Nu reageerde 94% positief. Niet zo gek, want we willen graag helpen.
Maar nu komt het.
De derde variant was: “Mag ik het kopieerapparaat even tussendoor gebruiken, want ik moet even een paar kopieën maken.” Nu reageerde nog steeds 93% positief. Maar was er een reden? Nee. Het klonk alleen zo. Dat doet het woordje ‘want’. We worden er volautomatisch toegeeflijk door.
Toepassing in verkooptekst
Stel, je doet een aanbieding op je website of in een mailing. ‘Nu 25% korting’ of ‘Bestel nu en krijg 10% gratis’. Op zich prima, maar je versterkt je aanbod als je het een reden geeft. Je neemt er argwaan mee weg. Geef je geen reden voor je aanbieding, dan kunnen mensen deze zelf bedenken. ‘Het zal wel voorraad van vorig jaar zijn’. Geef ze die kans niet en zeg erbij waarom je iets geeft. Het is een cadeautje om kennis te maken. Je beloont vroeg boeken, hebt meer ingekocht dan normaal – of je hoopt simpelweg dat mensen klant bij je worden.
Toepassing in informatieve tekst
Een bordje op de deur ‘sorry gesloten’ krijgt aanzienlijk minder begrip dan ‘sorry gesloten, want we moesten onverwacht naar een begrafenis’. Waarom? Precies: omdat je een reden geeft. Zo wekt Nuon meer begrip als het uitlegt waarom ze de stroom tijdelijk moeten afsluiten. Blijf trouwens wel eerlijk als je in je informatieve teksten ergens een reden voor geeft. Klanten zijn niet gek.
Mijn guilty pleasure is eighties muziek. Dus wilde ik naar het concert van Culture Club. Het werd drie dagen van tevoren afgelast wegens conflicterende agenda’s. Really? Ik weet niet veel van concertorganisatie, maar ik kan me toch niet voorstellen dat Boy George drie dagen van tevoren ontdekt dat hij Karma Chameleon ergens anders moet vertolken. De echte reden is ongetwijfeld dat er te weinig kaarten zijn verkocht. Het resultaat? Als ze weer komen, koop ik geen kaarten. Waren ze eerlijk geweest, dan had ik de volgende keer gewoon weer besteld. Over karma gesproken.
Versterk je tekst, want als je een reden geeft:
- betrek je klanten
- maak je klanten loyaal
- voelen klanten zich serieus genomen
- maak je een aanbieding geloofwaardig
- maar de reden moet wel echt en oprecht zijn!
Ontvang deze artikelen direct in je mailbox
Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven.
Lees ook:
Dé 5 schrijftips voor blogs, websites en andere zakelijke teksten
Hoe zorg je ervoor dat je tekst lekker leest? Dat je tekst aanspreekt bij je doelgroep? En dat je lezer niet na 3 zinnen al afhaakt? Dit zijn de belangrijkste 5 schrijftips
Hoe houd je de aandacht van je lezer vast? 7 tips
Aandacht krijgen van je lezer - dat gaat nog wel. Maar hoe houd je zijn aandacht vast? Hoe zorg je ervoor dat hij alles leest - of in ieder geval de tekst die belangrijk is?
Tips voor een goede e-mail onderwerpregel
De onderwerpregel van een e-mail heeft dezelfde functie als de tekst op een envelop of de kopregel van een brief. Hij moet aanzetten tot lezen. Of in dit geval: het openen van de e-mail. Een goede onderwerpregel van een e-mailberi
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!