Tips om je bedankpagina te verbeteren
‘Anders nog iets’? Bij de slager vinden we die vraag heel normaal. Online krijg je meestal het woord ‘Bedankt’ op je scherm als je geld doneert of je aanmeldt voor een nieuwsbrief. Heel beleefd natuurlijk. Maar je kunt de bedankpagina (of bevestigingspagina) van je website véél nuttiger gebruiken. Vraag bijvoorbeeld ook eens of je donateur ‘nog iets anders wil’. Een paar tips om je bedankpagina te verbeteren.
Bekijk je eigen bedankpagina eens
De kans is groot dat je het betaalproces op je website niet kent. Logisch, want het is ooit eens ingericht en je doneert nooit iets via je eigen website. Doe het toch eens. Doe een donatie. Meld je aan voor je eigen nieuwsbrief. Dan ontdek je de ‘customer journey’ van je donateur. Valt jou tijdens het proces iets raars op? Dan valt je donateur dat ook op.
Geef je donateur een goed gevoel
Niemand geeft ‘zomaar’ geld. Je wilt er een goed gevoel aan overhouden. Geef dat goede gevoel op je bedankpagina. Geef bijvoorbeeld aan wat je met het geld gaat doen. Waaraan heeft de donateur bijgedragen? Wat maakt hem zo speciaal?
Gebruik je bedankpagina als bevestiging
Als je hebt gedoneerd, zit je boordevol vragen. Is de betaling goed gegaan? Krijg ik een bevestiging? Bedenk welke vragen jouw donateur heeft en beantwoord ze op je bedankpagina. Je geeft je donateur daarmee een gerust gevoel en voorkomt e-mails of telefoontjes met vragen.
Gebruik je bedankpagina om donateurs vast te houden
Bied je donateur de mogelijkheid zich aan je te binden. Heb je een leuke nieuwsbrief? Een webshop? Een ledenpas of magazine? De bedankpagina is dé plek om het te melden. Geef daarbij wel aan wat het voordeel is. ‘Vul je e-mailadres in en ontvang onze ledenpas voor unieke wandelingen met onze boswachter.’
Gebruik je bedankpagina voor extra donaties
Waarom probeer je niet direct meer donaties krijgen? Vraag of de donateur je mailingbrieven wil ontvangen en laat hem daarvoor zijn adresgegevens invullen. Bied inspiratie voor andere manieren om te helpen (word vrijwilliger of meld je aan om te collecteren). Je kunt ook vragen of je donateur structureel wil geven via een machtiging. Zolang je het netjes vraagt en niet te veel pusht, zal geen donateur er bezwaar tegen maken. Ze hebben inmiddels net aan je gegeven en staan dus achter je doel.
Leren hoe je met pakkende teksten meer donaties ophaalt?
Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
B1 taalniveau of Jip en Janneke taal zijn niet altijd verstandig
Wanneer gebruik je Jip en Janneke taal? Die vraag is snel beantwoord: als je kinderboeken schrijft. Tekstschrijven op B1 taalniveau lijkt wel verstandig. Je maakt klanten én Google immers blij als je het juiste taalniveau raakt. Maar hoe doe je dat
7 tips om je website te verbeteren
De Stanford University en The Poynter Institute hebben onderzoek gedaan naar hoe internetgebruikers websites bekijken. Opvallende uitkomst: tekst trekt het oog eerder dan foto's en afbeeldingen! In tegenstelling tot brochures en advertenties,
Gebruiksvriendelijke website? Gebruik kleur en contrast slim
Wist je dat een kleine miljoen Nederlanders kleurenblind zijn? Vooral mannen hebben er last van. Reken maar dat ze jouw website ook bezoeken - en dat ze er snel weer verdwijnen als je teveel contrast in de opmaak van je tekst gebruikt.