Test je website en mailings: doe vaag en tel tot 2
Exact 2 seconden. Zoveel tijd krijg je om de aandacht van je donateur te trekken. Als je die aandacht hebt, krijg je nog eens 2 seconden om te bewijzen dat je de lezer biedt wat hij zoekt. Dat geldt voor je direct mailings, webpagina’s, blogs en alle andere communicatie. Test je website dus eens. Tel tot 2. En doe vaag. Meer is het niet.
Test je website voor de eerste indruk
Mensen hebben een korte aandachtsspanne. Denkt een webbezoeker dat hij op de verkeerde website is beland? Of dat de webpagina niet relevant voor hem is? Dan is hij weg. Daarom is het belangrijk dat iedere pagina van je website snel en duidelijk vertelt waar het over gaat. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Met deze 2 testen maak je de juiste indruk.
Test 1: tel tot 2
Vraag een vriend of iemand van buiten jouw werk om je website te bekijken. Schakel het beeldscherm na 2 seconden uit. Vraag je vriend nu uit te leggen wat jouw organisatie doet. Geef je vriend daarna nog eens 2 seconden en stel dezelfde vraag. Is wat jouw vriend je vertelt de boodschap die je wilt overbrengen? Top. Zo niet, dan is er werk aan de winkel. Je kunt deze test uiteraard ook doen met direct mailings, blogs en e-mailings. Probeer deze tips:
- Bedenk vooraf wat jouw lezer direct (dus binnen 2 seconden) moet weten. ‘Samen voorkomen we dat neushoorns uitsterven.’ ‘Jij kan ervoor zorgen dat we de bossen behouden’. Wat je boodschap ook is, zorg ervoor dat deze opvalt in je kopregel en tussenkopjes.
- Houd je tekst kort en simpel. Ga niet meteen in op de details. Te veel vertellen, voegt meestal alleen maar verwarring toe. En geen duidelijkheid.
- Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Als je geen professionele foto’s hebt die er online goed uitzien, probeer dan eens gratis stockfoto’s van websites als Unsplash.com en Freepik.com.
- Wil je weten wat je websitebezoekers echt doen? Installeer dan software die registreert hoe donateurs jouw webpagina’s gebruiken. Voorbeelden van deze software zijn HotJar en FullStory.
Test 2: doe vaag
Wat wil je dat de bezoeker van je webpagina doet? Maak die actie opvallend met een ‘banaan’: een button die zó opvalt dat je donateur hem direct (binnen 2 seconden) ziet. Je weet dan zeker dat het doel van je webpagina duidelijk is. Maar hoe weet je of je button genoeg opvalt? Doe de vervagingstest. Zo werkt het: kijk naar je website. Sluit je ogen bijna helemaal en kijk door je wimpers. Of doe je bril af. Je ziet nu een wazig beeld van je website. Springt je button eruit? Top. Zo niet, dan is er werk aan de winkel. Probeer deze tips:
- Gebruik rood, oranje of geel voor je button. Dat zijn opvallende kleuren die eruit springen. Tenminste, als je geen rode, oranje of gele website hebt.
- Experimenteer met de grootte van de button. Hoe groter de button, hoe meer hij opvalt.
- Zorg voor voldoende witruimte rond de button, zodat deze niet verdwaalt in het ontwerp en de inhoud van je webpagina. Veel witruimte om de button zorgt ervoor dat deze meer opvalt.
Wil je goede fondsenwervende teksten schrijven?
Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Emoji in de e-mail onderwerpregel: wel of niet doen?
Kun je emoji’s in de onderwerpregel van zakelijke e-mailings gebruiken? En zo ja, hoe dan? Je leest het in dit artikel.
Wat is jargon en waarom moet je het niet gebruiken?
Als jij wilt dat donateurs jouw teksten begrijpen (en dat wil je), kun je dus beter geen jargon gebruiken. Onderzoek wijst uit dat zelfs de meest intelligente wetenschappers er niet van houden. Maar hoe voorkom je het?
Gebruik het ankereffect om mensen meer te laten geven (3 tips)
Het ankereffect (ofwel ‘anchoring’) houdt in dat mensen de eerste informatie die ze zien als basis nemen voor hun beslissing. Dit kun je gebruiken om meer giften te krijgen.