Even of oneven aantal: wat heeft meer effect in je tekst?

Even of oneven aantal: wat heeft meer effect in je tekst?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een oneven aantal beter blijft hangen en meer opvalt dan een even aantal. Waarom is dat? Wat kun je ermee in fondsenwervende teksten? En waarop moet je letten om het goed toe te passen? Lees verder – en je hebt het 1, 2, 3 onder de knie.

Hoe werken onze hersenen?

Onze hersenen houden van gemak. Onbewust plaatsen we dingen daarom in hokjes, zodat we mogelijkheden kunnen voorspellen. Je hoort bijvoorbeeld blaffen en je categoriseert meteen het geluid van een hond. Je kunt nu voorspellen dat het een viervoeter is. En dat hij een bal wil pakken. Of een lik wil geven. Of wil bijten. Je gebruikt ervaringen uit het verleden om nieuwe situaties te begrijpen. Ook getallen plaats je onbewust in een hokje.

Oneven aantal vraagt meer aandacht

Terence Hines van Pace University heeft een experiment uitgevoerd dat verklaart waarom we oneven en even getallen in andere hokjes plaatsen. Hij toonde steeds twee cijfers op een scherm: twee even getallen (6 en 8), twee oneven getallen (1 en 3) of een combinatie van even en oneven getallen (1 en 6). Deelnemers mochten alleen op een knop drukken als beide getallen even of oneven waren. Gemiddeld duurde het 20% langer om op de knop te drukken als beide getallen oneven waren. Het kost ons dus meer moeite om oneven getallen te verwerken. Ze zetten letterlijk aan tot denken. Ze zijn ‘uitdagend’.

Andere psychologische verklaringen

Onze hersenen categoriseren daarnaast graag in paren – en ook dat maakt oneven aantallen uitdagender. Er blijft er immers altijd een over. Omdat we oneven aantallen onbewust meer aandacht geven, kunnen we punten op een lijst ook gemakkelijker onthouden als het een oneven aantal is. Dat kan ermee te maken hebben dat een oneven aantal altijd een middelpunt heeft. Daardoor creëer je voor jezelf een ezelsbruggetje: het middelste punt krijgt de meeste aandacht en het punt erboven en eronder koppel je daaraan.

Oneven aantal komt eerlijker over

Al gaat het om details, er is nog een reden waarom oneven aantallen beter werken. Onbewust communiceren ze namelijk dat het om een ‘volledig’ aantal gaat. Ga maar na: een top 10 lijkt gefabriceerd. Het is wel heel toevallig als iets exact 10 voordelen heeft. Of 10 mogelijkheden. Maar heeft iets 3 mogelijkheden of 7 voordelen? Dan denken onze hersenen dat het wel zal kloppen. Het zijn er vast echt 7, want waarom zou je anders zo’n raar getal noemen?

Twijfel je nog? Ga dan eens naar een museum of kunstgalerie. In die branche is het algemeen bekend dat een groep van drie aantrekkelijker is voor het oog dan een groep van twee. Een oneven aantal schilderijen zorgt ervoor dat onze hersenen niet automatisch kunnen groeperen. Daarom trekken drie schilderijen naast elkaar veel meer aandacht dan twee schilderijen naast elkaar.

7 is het populairste getal

Het getal 7 is overigens voor veel mensen een favoriet getal – en daarvoor is ook een psychologische verklaring. Vraag iemand aan een getal onder de 10 te denken. Hoe redeneert ons brein dan? We gaan rekenkundig aan de slag. De nummers 1 en 10 voelen niet willekeurig genoeg. De even getallen voelen te voor de hand liggend. En de 5 is precies in het midden. Zo blijven 3 en 7 over. De meeste mensen kiezen dan voor het hoogste: de 7. Test het maar eens!

Hoe pas je dit toe in fondsenwervende tekst?

  1. Als je 3 giftbedragen noemt, is je donateur geneigd te kiezen voor het middelste bedrag. Zeker als het derde bedrag flink hoger is dan het tweede. Bijvoorbeeld: geef 10, 20 of 70 euro.
  2. Beschrijf in mailings, folders en op je website altijd een oneven aantal redenen om te geven.
  3. Geef in blogs, e-boeken, rapporten en whitepapers altijd een oneven aantal ‘redenen om’ of ‘voordelen van’.
  4. Beantwoord vragen of beargumenteer stellingen met een oneven aantal punten: “Jouw donatie is perfect besteed, want:..”
  5. Maak een lijst met opsommingstekens en zet het belangrijkste punt in het midden. De middelste bulletpoint krijgt de meeste aandacht en wordt het best onthouden.
  6. Gebruik een cijfer en geen letters (3 in plaats van drie). In een lange reeks woorden springt een cijfer eruit, waardoor de ogen van je donateur er eerder naar worden getrokken.

 

Een keuze uit 3 giftopties – met extra nadruk op de middelste

 

Leren hoe je goede fondsenwervende teksten schrijft?

Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.

Ontvang deze blogs direct in je mailbox


Lees ook: