Moet je duwen of trekken? Het geheim achter sterke teksten

Zo schrijf je teksten die de juiste snaar raken

Een blog voor de website. Een direct mail campagne naar je donateurs. Of een e-mailnieuwsbrief met een update over dat ene project… Teksten schrijf je voor verschillende situaties en verschillende doelgroepen. Deze kun je grofweg indelen in twee soorten berichten: push- en pullberichten. Als je het verschil begrijpt, zorg je ervoor dat jouw teksten altijd de juiste snaar raken.

-> Push: duw je boodschap naar buiten

Bij pushberichten neem jij het initiatief. Denk aan de direct mail die je verstuurt of de advertentie die je online zet. Bij al deze situaties geldt: je lezer heeft niet om jouw boodschap gevraagd. Jij moet de aandacht grijpen én vasthouden. Je teksten moeten dan ook nieuwsgierig maken en uitnodigend zijn.

<- Pull: trek de aandacht van wie jou zoekt

Pullberichten werken precies andersom. Hier komt de doelgroep naar jou toe, bijvoorbeeld doordat ze via een Google zoekopdracht op jouw website belanden. Omdat de lezer al interesse heeft, kun je inhoudelijk meer de diepte in. Je teksten mogen dan informatiever en uitgebreider zijn, zolang de informatie maar relevant blijft en de tekst overzichtelijk is.

Voorbeeld: als gezondheidsorganisatie heb je een webpagina over dementie, met waardevolle informatie, tips en ervaringsverhalen van lotgenoten. In dit geval is er sprake van een pullbericht. Het doel van je tekst is om antwoorden te geven op vragen van je websitebezoeker.

Moet je duwen of trekken?

Vraag je bij elke tekst die je schrijft dus eerst af: moet ik duwen of trekken? En wil je meer geheimen leren achter sterke teksten? Tijdens onze training Schrijven voor Fondsenwervers leer je alle tips en tricks. De eerstvolgende training is op maandag 3 maart 2025. Het aantal plekken is beperkt, dus meld je vandaag nog aan!


Lees ook: