Zo schrijf je teksten die de juiste snaar raken
Een blog voor de website. Een direct mail campagne naar je donateurs. Of een e-mailnieuwsbrief met een update over dat ene project… Teksten schrijf je voor verschillende situaties en verschillende doelgroepen. Deze kun je grofweg indelen in twee soorten berichten: push- en pullberichten. Als je het verschil begrijpt, zorg je ervoor dat jouw teksten altijd de juiste snaar raken.
-> Push: duw je boodschap naar buiten
Bij pushberichten neem jij het initiatief. Denk aan de direct mail die je verstuurt of de advertentie die je online zet. Bij al deze situaties geldt: je lezer heeft niet om jouw boodschap gevraagd. Jij moet de aandacht grijpen én vasthouden. Je teksten moeten dan ook nieuwsgierig maken en uitnodigend zijn.
<- Pull: trek de aandacht van wie jou zoekt
Pullberichten werken precies andersom. Hier komt de doelgroep naar jou toe, bijvoorbeeld doordat ze via een Google zoekopdracht op jouw website belanden. Omdat de lezer al interesse heeft, kun je inhoudelijk meer de diepte in. Je teksten mogen dan informatiever en uitgebreider zijn, zolang de informatie maar relevant blijft en de tekst overzichtelijk is.
Voorbeeld: als gezondheidsorganisatie heb je een webpagina over dementie, met waardevolle informatie, tips en ervaringsverhalen van lotgenoten. In dit geval is er sprake van een pullbericht. Het doel van je tekst is om antwoorden te geven op vragen van je websitebezoeker.
Moet je duwen of trekken?
Vraag je bij elke tekst die je schrijft dus eerst af: moet ik duwen of trekken? En wil je meer geheimen leren achter sterke teksten? Tijdens onze training Schrijven voor Fondsenwervers leer je alle tips en tricks. De eerstvolgende training is op maandag 3 maart 2025. Het aantal plekken is beperkt, dus meld je vandaag nog aan!
Lees ook:
B1 taalniveau of Jip en Janneke taal zijn niet altijd verstandig
Wanneer gebruik je Jip en Janneke taal? Die vraag is snel beantwoord: als je kinderboeken schrijft. Tekstschrijven op B1 taalniveau lijkt wel verstandig. Je maakt klanten én Google immers blij als je het juiste taalniveau raakt. Maar hoe doe je dat
Don’t make me think – de 5 belangrijkste usability lessen van Steve Krug
Usability-goeroe Steve Krug schreef het boek Don't make me think. Zijn belangrijkste 5 lessen over gebruiksvriendelijkheid van websites lees je hier.
Waarom jij vandaag nog moet stoppen met ‘wij’
Door je donateur centraal te zetten in je fondsenwervende tekst, zorg je voor meer betrokkenheid én meer giften. Hoe je dat doet? Stop met 'wij'