Moet je cijfers uitschrijven? 7 dingen die je moet weten over getallen in teksten
Als je cijfers goed gebruikt, kun je er de aandacht van je lezer mee trekken. Cijfers kunnen je tekst ook kracht bij zetten. Maar hoe? Moet je cijfers uitschrijven in teksten? En gebruik je daarbij valutatekens? En nullen achter de komma? Dit zijn 7 tips om getallen op websites, in direct mailings en in alle andere teksten goed te gebruiken.
Voor de echte taalpurist lees je helemaal onderaan hoe het uitschrijven van cijfers ‘echt hoort’ volgens de regels. Want fondsenwervend schrijven is niet altijd hetzelfde als schrijven voor een leraar Nederlands.
1. Cijfers uitschrijven? Liever niet
Cijfers (7, 10) zijn voor je lezer gemakkelijker te scannen, lezen en onthouden dan cijfers die zijn uitgeschreven (zeven, tien). Gebruik dus liever cijfers dan uitgeschreven woorden in je teksten. Dat heeft 2 extra voordelen:
- Cijfers nemen minder ruimte in. Belangrijk, want teksten moeten zo kort mogelijk zijn, zeker in social media, headings en onderwerpregels van e-mails. Vergelijk maar: 7 of zeven. En 423 of vierhonderddrieëntwintig.
- Alles wat in je tekst anders is dan letters, valt extra op. Dat geldt voor haakjes, accolades, symbolen – en dus ook voor cijfers. ‘De 5 redenen om te geven’ krijgt meer aandacht dan ‘de vijf redenen om te geven’.
2. Gebruik het valuta- en percentageteken
Bedragen in cijfers met een euroteken (€) worden sneller gelezen en worden beter onthouden dan wanneer je het woord euro uitschrijft. Zelfs € 1 is gemakkelijker te lezen dan één euro. Hetzelfde geldt voor percentages. Schrijf dus 51% in plaats van 51 procent.
3. Gebruik afgeronde getallen (of juist niet)
Noem oneven getallen en niet-afgeronde getallen als je geloofwaardig wilt overkomen. Met € 21,39 kunnen we de kosten dekken komt geloofwaardiger over dan met € 20 kunnen we de kosten dekken. Staat leesbaarheid voorop? Gebruik dan juist wél afgeronde getallen. Er zijn meer dan 20.000 slachtoffers leest veel lekkerder dan er zijn 21.568 slachtoffers. Het afgeronde getal wordt bovendien beter onthouden.
4. Zet nullen achter de komma (of juist niet)
Gebruik nullen achter de komma als getallen groter moeten lijken. Maar liefst € 10.000,00. Laat de nullen achter de komma weg als het getal kleiner moet lijken. Het kost slechts € 1 per dag. Om de leesbaarheid te vergroten, zet je trouwens een punt voor ieder duizendtal en een komma achter het gehele getal: € 10.000,00. In het Engels is dat andersom: $ 10,000.00.
5. Gebruik nooit twee cijfers achter elkaar
Twee getallen direct naast elkaar zijn moeilijk te lezen. Daarom zijn vier 3-jarigen gemakkelijker te lezen dan 4 3-jarigen. Iemand die de tekst even snel scant kan bovendien ‘43-jarigen’ lezen. Begin je een zin met een getal? Dan is het ook beter om het getal uit te schrijven. Je kunt dan namelijk met een hoofdetter beginnen – en dat zijn we gewend aan het begin van een zin.
6. Gebruik cijfers om een kader te scheppen
Als je cijfers in een context plaatst die de lezer direct snapt, zet je je boodschap kracht bij. Zo zal 1 miljoen als term niet veel zeggen, maar 1 miljoen van de 3 miljoen wél. Dit is een bekend voorbeeld van de Engelse supermarktketen Tesco:
- Dit zegt niet zoveel: Tesco verkocht dit jaar voor £ 35,6 miljard.
- Dit zegt al meer: Tesco was goed voor £ 35,6 miljard van de £ 303,6 miljard die dit jaar bij supermarkten werd uitgegeven.
- En dit zegt pas echt iets: Eén op elke £ 8 die dit jaar bij supermarkten werd uitgegeven, werd bij Tesco uitgegeven.
De meesten van ons houden zich niet bezig met de omzet van supermarkten. Dus is een miljard dan veel of weinig? Geen idee. Bovendien zijn extreem grote aantallen (miljarden) niet grijpbaar. We hebben ze niet op de bank, dus doen onze hersens er niets mee. De meesten van ons kopen wél melk en bananen voor een paar euro. Dus als je zegt ‘1 op iedere 8 euro’ verandert de statistiek in iets vertrouwds. Iets begrijpelijks. Nu snapt de lezer meteen wat je bedoelt: Tesco is een grote speler in de markt.
7. Doe eens iets +1
We ervaren het getal 10 als iets dat volledig, compleet of maximaal is. ”Goed gedaan, je hebt een 10!” Het getal 11 zegt in ons hoofd dus dat het meer dan compleet is – iets extra’s. Daar kun je gebruik van maken in je teksten. Als je zegt ’11 redenen om te geven’ val je meer op dan met ’10 redenen om te geven’.
Ga maar na wat Levi’s heeft gedaan met de best verkochte spijkerbroek ooit. Die heette niet de Levi’s 500. Maar de Levi’s 501. Dat getal intrigeert toch net ‘1’ beetje meer. Mooie heading ook!
Cijfers uitschrijven? Zo hoort het
Neerlandici en marketeers zijn het niet altijd met elkaar eens. Daarom zijn dit nog even de officiële regels voor het uitschrijven van cijfers. De website van Onze Taal zegt: “Getallen worden vrijwel altijd in cijfers weergegeven, omdat uitschrijven in woorden te veel ruimte inneemt. Het is gebruikelijk om de volgende getallen in lopende tekst als woord te schrijven.”
- getallen tot twintig
- tientallen tot honderd
- honderdtallen tot duizend
- duizendtallen tot en met twaalfduizend
- de woorden miljoen, miljard en biljoen
Meer weten over de officiële regels? Dan kun je het artikel Getallen uitschrijven lezen op de website van Onze Taal.
Leren hoe je goede fondsenwervende teksten schrijft?
Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Hoe schrijf je goede metatags (metabeschrijving en metatitel)? 7 tips voor meer kliks!
Waarom zijn metatags belangrijk? Wat zijn metatags eigenlijk? En hoe schrijf je een goede en pakkende metabeschrijving en -titel? Je leest het hier.
Verhoog de conversie van je website met de banaan van Seth Godin
Donateurs hebben geen tijd. Is je website niet direct duidelijk, dan ben je in één klik weg. Plaats daarom een banaan op je homepage. En het liefst ook op iedere andere pagina van je website. Een banaan is een opvallend item op je website waar geen webbezoeker omheen kan
Emoji in de e-mail onderwerpregel: wel of niet doen?
Kun je emoji’s in de onderwerpregel van zakelijke e-mailings gebruiken? En zo ja, hoe dan? Je leest het in dit artikel.