Zo zet je je donateur centraal in fondsenwervende teksten
Of je je nou inzet voor het opvangen van mishandelde dieren of voor het bestrijden van die nare ziekte: als goed doel doe je mooi en belangrijk werk. Logisch dat je daar graag over vertelt! ‘Wij hebben dit jaar 500 bomen geplant’ of ‘Wij maken ons iedere dag sterk tegen kanker’ lijken onschuldige zinnen. Maar ze missen een belangrijk doel: het betrekken van de lezer. Hoe zorg je ervoor dat jouw tekst de donateur raakt en inspireert? Simpel: stop met ‘wij’.
Wij zijn geweldig! Of toch niet?
Het is een veelgemaakte fout in fondsenwervende teksten: een groot deel van de tekst gaat over het werk van de organisatie. Het gevolg? De donateur voelt zich eerder een toeschouwer dan een onmisbare partner. Sorry, maar de realiteit is hard: mensen willen niet lezen wat jij doet, ze willen weten wat zíj mogelijk maken. Dus stop vandaag nog met ‘wij’ en geef je donateur de hoofdrol.
Zet de donateur in de spotlight
Een kleine aanpassing maakt een wereld van verschil. Kijk maar:
- “Wij hebben dit jaar 500 gezinnen geholpen.”
–> “U gaf dit jaar 500 gezinnen een veilige plek.” - “Wij werken iedere dag hard aan oplossingen voor klimaatverandering.”
–> “Uw steun brengt oplossingen voor klimaatverandering dichterbij.”
Merk je het verschil? Door het perspectief te veranderen, betrek je donateurs en geef je hen het gevoel dat ze onmisbaar zijn. En dat motiveert om te (blijven) geven!
Leren hoe je goede fondsenwervende teksten schrijft?
Wil jij ook teksten schrijven die donateurs raken en inspireren? Tijdens onze training Schrijven voor Fondsenwervers ontdek je hoe je impact maakt met woorden. De eerstvolgende training is op maandag 3 maart 2025. Het aantal plekken is beperkt, dus meld je vandaag nog aan.
Lees ook:
Hoe wordt een website gelezen?
Uit onderzoek met oogcamera’s blijkt dat mensen een website eerst snel in een F-vorm bekijken vóór ze besluiten alle tekst te lezen. Webbezoekers beginnen dus linksboven. Daarna bekijken ze in de volgende alinea’s alleen kopregels en e
Verhoog de conversie van je website met de banaan van Seth Godin
Donateurs hebben geen tijd. Is je website niet direct duidelijk, dan ben je in één klik weg. Plaats daarom een banaan op je homepage. En het liefst ook op iedere andere pagina van je website. Een banaan is een opvallend item op je website waar geen webbezoeker omheen kan
Test je website en mailings: doe vaag en tel tot 2
Exact 2 seconden. Zoveel tijd krijg je om de aandacht van je lezer te trekken. Test je mailings en website dus eens. Tel tot 2. En doe vaag. Meer is het niet.