Hoe wordt een website gelezen?

Hoe wordt een website gelezen – en hoe profiteer je daarvan in je tekst?

Uit onderzoek met oogcamera’s blijkt dat mensen een website eerst snel in een F-vorm bekijken vóór ze besluiten alle tekst te lezen. Je donateurs beginnen dus linksboven. Daarna bekijken ze in de volgende alinea’s alleen kopregels en eerste zinnen. Zo weten ze binnen een paar seconden of ze op jouw website vinden wat ze zoeken – en of ze de tekst op je website dus moeten lezen. Hoe wordt jouw website gelezen? Bekijk de tekst en opmaak eens door de ogen van een donateur. Staat linksboven je belangrijkste boodschap? En staat de rest in je kopregels? Zo niet, besteed er dan aandacht aan. 

Website scannen in F-vorm

Je ziet: hierboven staat de kern van dit artikel al. Waarschijnlijk heb je het gelezen en heb je even omlaag gescrold om te kijken hoeveel tekst nog volgt en of je dat interessant genoeg vindt. Dat scannen heb je onbewust waarschijnlijk in de F-vorm gedaan, volgens onderstaande afbeelding van een eyetracking camera. Met een beetje fantasie kun je de rode delen (die het meest zijn bekeken) verbinden tot een F-vorm.

Net als het nieuws

Door de website te scannen in een F-vorm heb je binnen een paar seconden de belangrijkste boodschap begrepen. Kranten en nieuwssites werken net zo. Let er maar eens op. De kern van het verhaal wordt direct vermeld en naarmate je verder leest, krijg je steeds meer details. De laatste alinea is het minst interessant en is bedoeld voor de echt geïnteresseerde. Of hij is bedoeld om weg te laten als er te weinig ruimte is in de krant. Jouw website zou ook zo ingedeeld moeten zijn. Want iedereen heeft haast. En voor je het weet, ben je weggeklikt.

 

Eyetracking onderzoek levert een F-vorm op
Hoe wordt een website gelezen?
Eyetracking onderzoek levert een F-vorm op.
De rode delen worden het meest bekeken.

 

Omgekeerde piramide

De schrijfwijze waarin je het belangrijkste eerst noemt, wordt wel de ‘omgekeerde piramide’ genoemd. Je valt met de deur in huis en deelt direct je kernboodschap. Daarna volgt de rest van je tekst. Hoe verder je leest, hoe minder belangrijk of hoe meer gedetailleerd de informatie wordt. Deze schrijftechniek wordt trouwens niet alleen toegepast op websites. Je kunt hem ook gebruiken voor e-mailings, brieven en bijvoorbeeld blogs. Als je denkt dat de lezer weinig tijd heeft en niet betrokken is bij je boodschap, is het verstandig deze schrijfwijze toe te passen.

 

Hoe wordt een website gelezen?
Let op, het volgende wil je niet missen.

 

Betrek je lezer

Met een kop als de bovenstaande houd je de aandacht van je webbezoeker vast. In dit geval ben jij de bezoeker. Je hebt de eerste alinea’s gelezen en bent er nog steeds. Nu is het aan mij om je betrokken te houden. Ik wil niet dat je concentratie verslapt – en dus verander ik van schrijfstijl. Ik spreek je nu direct aan en trek je aandacht door te zeggen dat je iets niet mag missen. Daarnaast heb ik de kop gecentreerd en een groter lettertype gegeven. Daarmee val ik op en geef ik de tekst een korte ‘break’. Hoe jij de aandacht vasthoudt in je tekst? Noem iets nieuws. Of gebruik hyperlinks, afbeeldingen of tekst in een opvallende opmaak. Het trekt de aandacht en betrekt de donateur weer bij het verhaal als zijn aandacht verslapt. Dit hoef je uiteraard alleen te doen bij langere teksten.

Hoe lezen bezoekers jouw website?

Bedenk eens wat de bezoeker van je website wil weten. Welke informatie zoekt hij? Wil hij direct doneren of zoekt hij achtergrondinformatie? Of wil hij een afspraak maken? Noteer zoveel mogelijk antwoorden op deze vragen en prioriteer ze. Beantwoord de belangrijkste vragen vervolgens in de eerste alinea en beantwoord alle andere vragen in de tussenkopjes en eerste zinnen van de volgende alinea’s. Zo zeg je niet wat jij wilt zeggen, maar wat je webbezoeker wil horen.

Test of het werkt

Klaar? Dan kun je testen of het werkt. Laat iemand die jouw website niet eerder heeft gezien je homepage eens een paar seconden bekijken. Een seconde of 5 is al genoeg. Wat weet hij na die paar seconden? Als dat voldoende is, heb je je werk goed gedaan. Zo niet, dan heb je nog wat werk te doen…

Leren hoe je met pakkende teksten meer donaties ophaalt?

Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.

Ontvang deze blogs direct in je mailbox


Lees ook: