Tips om je website te verbeteren en donateurvriendelijk te maken
De Stanford University en The Poynter Institute hebben onderzoek gedaan naar hoe internetgebruikers websites bekijken. Opvallende uitkomst: tekst trekt het oog eerder dan foto’s en afbeeldingen! In tegenstelling tot brochures en advertenties, waarin foto’s belangrijk zijn om op te vallen, gaat het bij websites dus juist om tekst. Hoe meer tekst, hoe beter. De bezoeker is immers actief op zoek naar informatie. Waar moet je op letten? Een aantal tips om je website te verbeteren.
Tip 1. Houd het feitelijk
Wie iets zoekt op internet wil nuttige informatie – en wel zo snel mogelijk. Internetgebruikers houden daarom niet van de gezwollen reclamestijl vol subjectieve beweringen en superlatieven die sommige organisaties graag hanteren. Ze willen feiten. En antwoorden.
Tip 2. Leg uit hoe je website werkt
Je homepage is de belangrijkste pagina, omdat vrijwel alle bezoekers daar starten. Het doel van deze pagina is de aandacht te trekken en snel het nut en doel van je fonds duidelijk te maken. Daarnaast maak je op je homepage duidelijk hoe en waar de bezoeker aanvullende informatie vindt. Bevalt dit, dan besluit de bezoeker op je website te blijven. Zo niet, dan ben je in één klik van het scherm verdwenen.
Tip 3. Heet niemand welkom
Hoeveel websites ken je die starten met de kop ‘welkom op onze website’? Als jouw website er ook mee begint: niet meer doen. Je bezoeker wil namelijk binnen een paar seconden weten of je website hem biedt wat hij zoekt. Bovendien heeft Google niets aan je hartelijke welkom. Hoe vriendelijk het ook is, voor zoekwoorden en je vindbaarheid heeft het geen nut. Noem meteen dat je geld inzamelt voor kinderen in Afrika en ook Google weet waar hij aan toe is. Als beloning krijg je een hogere ranking.
Tip 4. Schrijf vanuit de donateur
Dat betekent ook dat de tekst op je homepage geschreven moet zijn vanuit het standpunt van de bezoeker. Schrijf dus niet ‘steun ons’ maar ‘steun de kinderen in Afrika’ of liever nog ‘zo maak jij het verschil voor kinderen in Afrika’.
Tip 5. Houd het kort en werk met hyperlinks
Omdat webbezoekers geen geduld hebben, moeten je teksten kort en bondig zijn. Je webtekst moet bovendien makkelijk leesbaar zijn om de aandacht van de donateur vast te houden. Een manier om dit te bereiken is te werken met hyperlinks. Als je bijvoorbeeld een aspect van een bepaalde campagne wilt toelichten, doe dat dan met een link naar een andere pagina of naar een pop-up. Heeft de bezoeker hierin interesse, dan is de informatie maar een klik weg – maar hij heeft ook de keuze om door te lezen.
Tip 6. Gebruik tussenkopjes
Je vergroot de leesbaarheid van je webtekst door te werken met kopjes die bij voorkeur opvallen. Dat bereik je door ze vet te maken. Past het in de layout van de website, maak ze dan rood. Deze kleur trekt de ogen van de bezoeker als eerste. De kopjes moeten een samenvatting vormen van de tekst die volgt.
Leren hoe je goede fondsenwervende teksten schrijft?
Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Gebruik het ankereffect om mensen meer te laten geven (3 tips)
Het ankereffect (ofwel ‘anchoring’) houdt in dat mensen de eerste informatie die ze zien als basis nemen voor hun beslissing. Dit kun je gebruiken om meer giften te krijgen.
Vaagtaal: gebruik deze 45 woorden niet als je donateurs wilt overtuigen
Vaagtaal is killing als je lezers wilt overtuigen. Welke 45 woorden moet je dus nooit meer gebruiken in je commerciële teksten?
Hoe maak je een goede briefing voor een copywriter?
Als je een copywriter inhuurt, verwacht je een goede fondsenwervende tekst. Terecht! Maar zoals de IT-wereld het zo mooi zegt: GIGO. Garbage in, garbage out. Een copywriter kan alleen een goede tekst voor je schrijven als jij hem goede instructies geeft. Die instructies zet je in een briefing.