Hoe brief je een copywriter? Gebruik deze tips
Als je een copywriter inhuurt, verwacht je een goede fondsenwervende tekst. Terecht! Maar zoals de IT-wereld het zo mooi zegt: GIGO. Garbage in, garbage out. Een copywriter kan alleen een goede fondsenwervende tekst voor je schrijven als jij hem goede instructies geeft. Die instructies zet je in een briefing. Wat moet daar nu precies in staan? En hoe brief je een copywriter dus op een goede manier? Gebruik deze tips voor je volgende briefing!
Weet wat je wilt
De basis is dat je zelf weet wat je wilt. Je kent je donateur, je weet wat je hem wilt vertellen en je weet wat de donateur moet doen na het lezen van je tekst. Twijfel je nog? Neem dan rustig de tijd om alles helder te krijgen. Tekstcorrecties zijn voor een copywriter geen probleem. Maar als je halverwege bedenkt dat je het helemaal anders wilt, ontstaat irritatie, krijg je meer kosten en wordt het eindproduct er niet beter van. Vergelijk het maar met de aannemer die een keuken komt installeren. Dat gaat alleen soepel en binnen budget als alles van te voren helemaal helder is. En je niet halverwege de verbouwing bedenkt dat je toch liever een kookeiland wilt.
Wat zet je in een briefing voor een copywriter?
In de briefing beschrijf je minimaal je doelgroep (koude adressen, vaste donateurs die al 5 jaar geven etc), call to action (meestal een giftverzoek) en wat de copywriter moet schrijven, zoals een mailingbrief, e-mailing of webtekst. Ook belangrijk: hoe lang mag de tekst worden? (bijvoorbeeld een enkelzijdige of dubbelzijdige A4-brief met een bepaald aantal woorden). Welk lettertype en welke lettergrootte gebruik je? En welke afbeeldingen gebruik je? Dat zijn allemaal vrij praktische zaken. Maar er zijn ook inhoudelijke punten waarop je je copywriter brieft – en die zijn soms lastiger te beantwoorden:
- Wat is het probleem waarvoor de donateur moet geven? (kies één onderwerp)
- Hoe maak je dit probleem herkenbaar of dichtbij voor de donateur?
- Wat is de oplossing voor het probleem?
- Kun je inspelen op schuldgevoel of angst (om iets te verliezen)?
- Wat is je verhaal (kies bij voorkeur één persoon, dier of case)
- Waarvoor kan de donateur geven? (bij voorkeur 3 concrete giftvragen)
- Hoe kan de donateur geven? (ook digitaal?)
- Wat is de urgentie, dus wat gebeurt er als de donateur niet geeft?
- Hoeveel emotie wil je toevoegen? (is iets erg, vreselijk of afgrijselijk?)
- Waarom is de donateur belangrijk?
Tone of voice
Denk ook na over de tone of voice. Wil je een tekst in de je-vorm of in de u-vorm? Is jullie schrijfstijl informeel of zakelijk? En zijn er specifieke regels voor teksten binnen je organisatie? Schrijven jullie bijvoorbeeld je kan of je kunt – en u hebt of u heeft? En is het een ‘jonge leeuw’ of een ‘leeuwenwelpje’? En een ‘meisje’ of een ‘jonge meid’? Je copywriter weet zelf dat hij actief moet schrijven en dat hij een tekst beeldend en persoonlijk moet maken. Maar als je specifieke wensen hebt (of misschien zelfs wel een huisstijlboek), informeer je copywriter er dan over.
Aanvullende gegevens
Voor de volledigheid kun je nog andere gegevens opnemen, zoals de afgesproken tarieven en deadlines. Of het telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon. Handig, want dan heb je alle afspraken en informatie in één document. Zo kan er nooit discussie ontstaan.
Hoe brief je een copywriter? Volg een schrijftraining!
Je hoeft niet altijd zelf een tekst te schrijven, maar je moet deze wél kunnen beoordelen. Daar moet je de juiste kennis voor hebben. Volg daarom onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Lees ook:
Hoe wordt een website gelezen?
Uit onderzoek met oogcamera’s blijkt dat mensen een website eerst snel in een F-vorm bekijken vóór ze besluiten alle tekst te lezen. Webbezoekers beginnen dus linksboven. Daarna bekijken ze in de volgende alinea’s alleen kopregels en e
Vragen houden de aandacht van je donateur vast
Vragen stellen in teksten werkt op dezelfde manier. Het is een krachtig middel om je lezer te betrekken en zijn aandacht vast te houden. Bovendien maken vragen je tekst levendig én helpen ze je beter gevonden te worden in Google.
Bionic Reading: vette manier om tekst beter leesbaar te maken
Bionic Reading is een nieuwe leesmethode die een trucje van ons brein toepast. Werkt het? En hoe werkt het?