Vaagtaal: gebruik deze 45 woorden niet als je donateurs wilt overtuigen
Stel, je koopt een wasmachine. Je vraagt de verkoper of hij vrijdag kan leveren. Hij antwoordt: “Hopelijk wel, we gaan ons best doen.” Dan weet je: jij hebt vrijdag je wasmachine niet. En maandag waarschijnlijk ook niet. Vaagtaal is killing als je mensen wilt overtuigen. Welke 45 woorden moet je dus nooit meer gebruiken in je fondsenwervende teksten? Je vindt ze hieronder.
Vaagheden overtuigen niet
Wat hoor je liever als je een freelancer inhuurt? ‘Ik vraag een schappelijk uurtarief’ of ‘Ik vraag 65 euro per uur’? Waarschijnlijk het tweede. Want wat is schappelijk? Geen idee. Zo heb je er ook weinig aan te horen dat een auto ‘zuinig rijdt’. Je hoort liever dat hij gemiddeld 1 op 15 rijdt. Of nog beter: 1 op 18 op de snelweg en 1 op 13 in de stad. Concrete tekst overtuigt véél meer dan vage tekst, omdat je betrouwbaarder overkomt. Sterker nog, vaagtaal kan leiden tot onduidelijkheid en verwarring. Of het maakt je teksten onnodig lang, omdat het niets toevoegt aan je boodschap.
Concrete tekst overtuigt véél meer dan vage tekst, omdat je betrouwbaarder overkomt.
Is vaagtaal echt fout?
Nee, taaltechnisch is vaagtaal niet fout. Maar als je met je website, e-mailings of direct mailings wilt overtuigen, is vaagtaal niet verstandig. Let daarom op woorden die twijfel zaaien, zoals in principe, wellicht en eventueel. En let ook op ‘kwantoren’. Dat zijn woorden die een ondefinieerbare hoeveelheid beschrijven, zoals bepaalde, verscheidene en tamelijk. Vaak gebruiken we ze omdat we geen zin of tijd hebben om de exacte gegevens op te zoeken. Of omdat we zelf twijfelen over hoe het precies zit.
Ook ambtelijke taal en kantoortaal zijn vormen van vaagtaal. Arjen Ligtvoet schreef er een leuk boek over.
Gebruik deze 45 woorden niet als je fondsenwervende tekst moet overtuigen
- Aanzienlijk
- Als het goed is
- Behoorlijk
- Bepaalde
- Binnenkort
- Circa
- Een beetje
- Eigenlijk
- Enkele
- Even
- Eventueel
- Flink aantal
- Gemiddeld
- Globaal
- Grofweg
- Groot aantal
- Heel wat
- Hopelijk
- Hopen
- In overvloed
- In principe
- Je best doen
- Merendeel
- Min of meer
- Misschien
- Mogelijk
- Naar verwachting
- Nogal
- Om en nabij
- Omstreeks
- Ongeveer
- Op zich
- Over het algemeen
- Proberen
- Ruimschoots
- Tamelijk
- Veel
- Verscheidene
- Vrij veel
- Waarschijnlijk
- Weinig
- Wellicht
- Zeg maar
- Zeker
- Zo spoedig mogelijk
Betere fondsenwervende teksten schrijven?
Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Pre-suasion: vergroot de kans dat mensen ‘ja’ zeggen op je website
Pre-suasion zorgt ervoor dat je lezer of klant openstaat voor je boodschap en eerder ja zegt op je verzoek. Hoe pas je dat toe in tekst en op websites?
Johnson Box: een opvallend kader dat je respons verhoogt
De ‘Johnson Box’ is een gecentreerd rechthoekig kader waarin je de belangrijkste boodschap van je mailing kort vermeld. Het kan de respons op je mailing sterk verhogen, omdat het oog direct op dit stukje tekst valt. De Johnson Box
Wetenschappelijk bewezen: positief schrijven helpt lezers te overtuigen
Van negatieve woorden kan je lezer geïrriteerd raken en afhaken. Van positieve woorden kan je lezer gestimuleerd raken en in actie komen. Het is dus heel slim dat Coolblue ‘alles doet voor een glimlach’.