Hoe schrijf je goede metatags (metabeschrijving en metatitel)? 7 tips voor meer kliks!
Als je op Google een zoekwoord intypt, krijg je een lijst met resultaten. Die bestaan allemaal uit een link, een kopregel en twee regels tekst. De kop heet een metatitel. De tekst eronder heet een metabeschrijving. Ze zijn belangrijk, want goed geschreven metatags zorgen voor meer kliks naar je website. Wat zijn metatags precies? En hoe schrijf je goede metatags? Je leest het hieronder.
Wat zijn metatags, metabeschrijvingen en metatitels?
HTML is de ‘taal’ waarin websites geschreven worden. Een deel van die HTML bestaat uit instructies. Die zijn niet zichtbaar op je webpagina, maar zijn wél belangrijk. Er zijn bijvoorbeeld instructies om zinnen of woorden vet weer te geven. Of in een kleur. Metatags zijn ook instructies. Er is een metatag die vertelt of je webpagina in de zoekresultaten mag verschijnen. En er zijn metatags die vertellen hoe jouw website in de zoekresultaten moet verschijnen. Dat zijn de metatags ‘metabeschrijving’ (metadescription) en de ‘metatitel’ (meta title). Beschouw ze als een mini-advertentie om donateurs naar je website te lokken.
Hoe dat eruit ziet in HTML?
Als je nu op je rechter muisknop klikt en kiest voor ‘paginabron weergeven’, zie je de HTML-code van deze webpagina. In regel 45 en 46 staan deze metatags:
- <meta name=”title” content=”Hoe schrijf je goede metatags? | 7 tips die je direct kunt gebruiken”/>
- <meta name=”description” content=”Hoe schrijf je goede metatags (de metabeschrijving en de megatitel) om meer traffic naar je website te krijgen? Gebruik deze 7 tips!”/>
Moet je metatags zelf schrijven?
Als je geen gegevens voor metatags invoert, maakt Google ze zelf op basis van de tekst op je webpagina. Voor de metabeschrijving zijn dat vaak de eerste regels van je tekst. Dat zijn zelden de meest overtuigende regels. Daarom kun je metatags beter zelf schrijven. Overigens wil dat niet zeggen dat Google ze ook gebruikt. Vaak heb je metatags ingevuld en besluit Google toch andere tekst te gebruiken. Daar doe je niets aan. Maar zeker is wel: als je geen metatags invult, heb je er helemáál geen invloed op.
Hoe lang moeten de metabeschrijving en metatitel zijn?
Google verandert de gewenste lengte van metabeschrijvingen en metatitels vaak. Denk je dat je net alles keurig voor elkaar hebt, moeten ze weer langer. Of korter. Het algemene advies is titels niet langer te maken dan 60 tekens. En beschrijvingen niet langer dan 160 tekens. Overigens deed SEO-expert SEMRush onderzoek naar het belang van het aantal tekens. Ze ontdekten dat metabeschrijvingen die de tekenlimiet overschrijden vaak beter scoren in Google. Logisch, want met meer tekst kun je lezers beter overtuigen. Zorg er dus vooral voor dat je boodschap goed overkomt – en let minder op hoeveel tekens je ervoor gebruikt. Vermeld de belangrijkste informatie wel in de eerste 120 tekens. Dan weet je zeker dat je boodschap overkomt, óók als de zoekmachine minder tekens weergeeft.
Handige tool! Met de Snippet Optimizer kun je precies zien hoe Google jouw metabeschrijving en metatitel weergeeft.
Hoe schrijf je goede metatags? Gebruik deze 7 tips!
Tip 1. Verwerk het zoekwoord
Zet het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel én in de beschrijving. Zoekt jouw webbezoeker informatie over doneren en typt hij dat in bij Google? Dan worden de woorden ‘informatie over doneren’ vet afgedrukt. Daardoor val je dus meer op in de zoekresultaten en klikt de webbezoeker eerder op je link.
Tip 2. Gebruik een sluisteken | Dat is een verticaal streepje
Een sluisteken is een staand streepje. Je krijgt het op je scherm door op je toetsenbord AltGr ingedrukt te houden en op 1 te drukken. Als je het sluisteken in de metatitel gebruikt, heeft dat 3 voordelen. Allereerst val je meer op in de zoekresultaten. Ons oog wordt altijd het eerst getrokken naar tekens die geen letters zijn. Het tweede voordeel is dat je twee aspecten kunt benoemen zonder een volzin te schrijven. Je kunt je boodschap dus korter verwoorden. Voordeel drie is dat je je zoekwoord meestal eerder in de titel kunt zetten. Vergelijk maar:
- Klik hier voor informatie over nalaten aan een goed doel
- Nalaten aan een goed doel? | Klik hier!
Tip 3. Sluit aan op je landingspagina
Héél belangrijk. Zorg ervoor dat je metabeschrijving aansluit op de pagina waarop je bezoeker terecht komt. Stel, je belooft iets in je metabeschrijving. Je geeft bijvoorbeeld iets weg. Op de landingspagina vertel je vervolgens dat mensen het alleen krijgen als ze eerst doneren. Je bezoekers zijn teleurgesteld en klikken meteen weg. Google houdt er niet van als dat gebeurt. De zoekmachine concludeert dat de bezoeker niet heeft gevonden wat hij zocht – en de volgende keer eindig je voor straf veel lager in de zoekresultaten.
Tip 4. Schrijf een aparte metatekst voor iedere pagina
Het is verleidelijk om een goede metabeschrijving vaker te gebruiken, maar daarmee verwar je Google én je donateur. Want welke pagina moet hij nu hebben? Google heeft een hekel aan ‘duplicate content’ (teksten die je vaker gebruikt), waardoor je website lager scoort in de zoekresultaten.
Heb je geen inspiratie? Maak dan liever geen metateksten. Google bedenkt ze dan zelf. Dat is nog altijd beter dan duplicate content gebruiken.
Tip 5. Schrijf kort en actief
Je hebt maar drie regels. Dus maak er slim gebruik van! Vertel meteen waar je webpagina over gaat en probeer het zo kort mogelijk te doen. Hier vind je tips voor het inkorten van tekst. Je kunt de eerste zin beginnen met een vraag. Dat triggert de lezer. En als het goed is, heeft hij precies die vraag in zijn hoofd. Het is immers waar hij op zoekt. Gebruik vervolgens actieve taal. Vergeet de woorden worden, zullen, kunnen of gaan. Dus niet: Dat zul je ontdekken als je hier klikt, maar Klik hier en ontdek het.
Tip 6. Gebruik de Yoast plugin
Heb je een WordPress website? Installeer dan de Yoast plugin. Die geeft precies aan hoe je metatags eruit zien en of je de juiste lengte gebruikt. De basisversie van deze plugin is gratis.
Tip 7. Schrijf actiegericht
De metabeschrijving is je pitch. Je mini-advertentie. Eindig net als bij iedere promotionele tekst daarom met een call to action als het aantal tekens het toelaat. ‘Klik hier’. ‘Doneer nu’. Inspireer de lezer actie te ondernemen. Dat vergroot de kans dat hij het werkelijk doet.
Leren hoe je goede fondsenwervende teksten schrijft?
Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Fondsenwervende tekst inkorten: 9 tips om hetzelfde te schrijven met minder woorden
Tekst inkorten is een must. Want wie leest er nog? Dit zijn 9 handige tips die je meteen kunt gebruiken om al je teksten in te korten.
B1 taalniveau of Jip en Janneke taal zijn niet altijd verstandig
Wanneer gebruik je Jip en Janneke taal? Die vraag is snel beantwoord: als je kinderboeken schrijft. Tekstschrijven op B1 taalniveau lijkt wel verstandig. Je maakt klanten én Google immers blij als je het juiste taalniveau raakt. Maar hoe doe je dat
Hoe bouw je een tekst op? Gebruik deze 10 stappen
Je wilt een direct mailing schrijven met een folder. Of misschien een landingspagina die in Google topscoorder moet worden. Je knipt en plakt daarom artikelen die je online hebt gevonden of vraagt je collega’s wat input te leveren. Vervolgens zit je met een berg tekst en weet je van gekkigheid