Johnson Box: een opvallend kader dat je respons verhoogt

Vermeld je belangrijkste boodschap in een Johnson Box

 

De ‘Johnson Box’ is een gecentreerd rechthoekig kader waarin je de belangrijkste boodschap van je mailing kort vermeld. Het kan de respons op je mailing sterk verhogen, omdat het oog direct op dit stukje tekst valt. De Johnson Box is vernoemd naar direct marketeer en copywriter Frank Johnson. Hij gebruikte de Johnson Box in de jaren ’40 van de vorige eeuw om de respons op zijn mailings voor American Heritage Magazine te verhogen. Waar moet je op letten als je dit opvallende kader gebruikt?

1. Zet de juiste inhoud in de box

Wat moet je in de box zetten? Heel simpel: dat wat je het allerbelangrijkst vindt om te communiceren. Je aanbod bijvoorbeeld. Of het grootste voordeel van je product. Of de datum tot wanneer je aanbod geldig is. Onthoud: als de inhoud van de box niet aanspreekt, wordt de rest van je tekst waarschijnlijk ook niet gelezen.

2. Gebruik de box selectief

Stuur je een bulkmailing, dan past de Johnson Box meestal prima. Stuur je een persoonlijke brief of heeft je mailing een luxe uitstraling? Gebruik de box dan niet. Deze valt dan teveel uit de toon en kan goedkoop overkomen.

3. Probeer eens een box in de bodytekst

Traditioneel werd de box bovenaan de tekst gezet. Er is echter niemand die zegt dat je belangrijkste boodschap bovenaan de brief moet staan. In het midden of onderaan de tekst kan ook prima.

4. De box werkt ook in e-mails

Hoewel de Johnson Box meestal in mailingbrieven wordt gebruikt, werkt deze ook in e-mail berichten. Je maakt dan twee lijnen, zonder de zijlijnen. Een voorbeeld:


Dit is een Johnson Box in een e-mail.
Zie je hoe deze zin opvalt?



5. Let op de preview functie

Gebruik je de box in een e-mail, probeer deze dan zichtbaar te krijgen in het preview gedeelte. Dit betekent dat je de tekst bovenin plaatst, waardoor ontvangers met een preview functie (snippet) je boodschap al zien voordat ze de e-mail openen.

6. De goedkope look

Je kunt je tekst omkaderen met een doorgetrokken lijn. Soms kan een bewuste goedkope positionering echter wonderen doen. Probeer in dat geval eens ****** in plaats van een lijn om een kader te vormen.

7. Gebruik een afbeelding

Plaats een afbeelding van je aanbod in de box. Je trekt het oog van de ontvanger daarmee nog sneller naar de box en dus naar je belangrijkste boodschap.

 

Johnson Box: een opvallend kader dat je respons verhoogt
Johnson Box: een opvallend kader in je tekst waarmee je de respons verhoogt

 

Ontvang deze artikelen direct in je mailbox

Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV!

 


Lees ook:




 

Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!