Verwijder komma’s en je tekst leest veel prettiger
Schrijvers die hun informatie helder structureren, hebben weinig komma’s nodig. Hoe meer komma’s in de tekst, hoe slechter de schrijfstijl meestal is. Heb je een tekst geschreven? Let dan eens op het komma gebruik. Neem bijvoorbeeld de moeite eens om het aantal komma’s te tellen. Verwijder overbodige komma’s en je tekst wordt direct veel beter leesbaar.
Regels voor komma gebruik
Er zijn onnoemelijk veel regels voor het gebruik van de komma, maar het komt erop neer dat de komma twee functies heeft. De eerste is de structuur van een zin verduidelijken. Dit is de ‘grammaticale’ komma. Je plaatst deze komma bijvoorbeeld tussen twee werkwoorden. De tweede functie is het aangeven van een korte rust in de zin. Dit is de ‘leeskomma’. Vooral door de tweede functie blijft er altijd wat vrijheid (lees: discussie) bestaan over het plaatsen van komma’s.
Verwijder onnodige komma’s
Korte zinnen lezen prettiger. Vermijd komma’s daarom zoveel mogelijk en probeer in je zin zo snel mogelijk naar een punt te werken. Het volgende voorbeeld geeft verduidelijking:
- In onze vergadering van 4 juni jl. hebben wij, nadat wij uw reactie hadden besproken, besloten, gelet op de inderdaad steeds meer toenemende parkeerproblemen in het winkelcentrum, om de geplaatste parkeerpaaltjes die de aanleiding vormden voor uw schrijven, zo spoedig mogelijk te verwijderen.
Een hele kluif! Komma’s worden hier duidelijk misbruikt. Hierdoor ontstaat een onnodig lange en vrijwel onleesbare zin. Verander de komma eens in een punt en deel de zin dus op. Dan ontstaat na wat aanpassing de volgende tekst:
- Wij hebben uw schriftelijke reactie besproken in onze vergadering van 4 juni. De parkeerproblemen in het winkelcentrum nemen inderdaad steeds meer toe. Daarom hebben wij besloten de geplaatste parkeerpaaltjes zo spoedig mogelijk te verwijderen.
Of nog beter:
- Wij hebben uw reactie besproken en zijn het met u eens. De parkeerproblemen in het winkelcentrum nemen inderdaad toe. Daarom verwijderen we de parkeerpaaltjes zo snel mogelijk.
Ontvang deze artikelen direct in je mailbox
Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV!
Lees ook:
7 tips om genderneutraal en inclusief te schrijven
Hetero, homo, transgender...hoe schrijf je 'inclusief' en dus genderneutraal, zodat je tekst voor iedereen aansprekend is? En moet dat eigenlijk wel?
Sociale bewijskracht van Cialdini: breng klanten niet op verkeerde ideeën
Modemerk Bonprix heeft blijkbaar een imagoprobleem, want het lanceerde een spotje waarin het benadrukt ‘niet voor suffe tantes’ te zijn (zie hieronder). De bedoeling is duidelijk: onderstrepen dat het merk hip is. Niets mis mee. Helaas ging het bedrijf wel voorbij aan
B1 taalniveau of Jip en Janneke taal zijn niet altijd verstandig
Wanneer gebruik je Jip en Janneke taal? Die vraag is snel beantwoord: als je kinderboeken schrijft. Tekstschrijven op B1 taalniveau lijkt wel verstandig. Je maakt klanten én Google immers blij als je het juiste taalniveau raakt. Maar hoe doe je dat
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!