Verkooptekst schrijven? Alle begin is…makkelijk!
Je opent Microsoft Word en binnen een mum van tijd daagt een helderwit computerscherm je uit om aan je verkooptekst te beginnen. Voor velen is dat even slikken. Maar de webtekst, folder of e-mailing moet er komen… Hoe maak je het jezelf gemakkelijk en schrijf je een goede eerste alinea voor je verkooptekst? Dit zijn 6 direct bruikbare tips.
1. Verkooptekst schrijven? Begin met het belangrijkste
Iedereen is druk. Als je klant maar even is afgeleid, trek je aan het kortste eind. Je brief ligt in de prullenbak, je e-mail is gedelete, je vacature is over het hoofd gezien of je website is weggeklikt. Zeg dus in je eerste alinea meteen wat je wilt zeggen: communiceer direct je belangrijkste boodschap. En maak je eerste zin eenvoudig, zodat de lezer meteen het gevoel krijgt dat de rest van de tekst waarschijnlijk ook ‘even snel’ leesbaar is.
- Dus niet: De sneeuw is alweer verdwenen, de winter en lange donkere dagen zijn voorbij. De geur van lente, velden vol mooie gekleurde bloemen en springende lammetjes in de wei. De lente is begonnen, tijd voor een nieuw begin. Tijd voor een grote schoonmaak!
- Maar wel: Begin 2019 fris met de schoonmaakproducten van XYS. U krijgt tijdelijk 25% probeerkorting. Dus kom snel naar de winkel.
2. Start met u
Een verkooptekst schrijven, betekent een klantgerichte tekst schrijven. Als in je tekst twee keer zoveel u als wij staat, kun je er automatisch van uitgaan dat je klantgericht schrijft. Begin daar meteen mee in je eerste zin. Dus niet wij sturen deze brief, maar u ontvangt deze brief. Typ als allereerste woord u in en dwing jezelf de zin daarmee af te maken. U heeft bij ons een hypotheek of U wilt toch ook van uw vrije tijd genieten?
3. Start met een vraag
Kan ik je helpen? Of je nu een auto, maatpak of een nieuwe pannenset koopt, deze vraag wordt je als eerste gesteld. Een vraag negeren is onbeleefd, dus onze hersens zoeken direct een antwoord. Zo ontstaat interactie en dat is precies wat je wilt bereiken. Ook op papier of online. Bovendien maakt het stellen van vragen je tekst levendig en daardoor prettig leesbaar. Het mag best gedurfd, alsof je werkelijk op papier praat. Start je eerste alinea bijvoorbeeld met Lastig hè, dat werven van kandidaten?
4. Houd het kort en eenvoudig
Een eerste alinea is niet meer dan een inleiding. Volgens de AIDA-formule (attention, interest, desire, action), die veel gebruikt wordt voor de opbouw van verkoopteksten, moet je met de eerste alinea vooral opvallen. Pas daarna vertel je over je product of aanbieding. Houd het dus kort en als je moeite hebt met een creatief begin, probeer dan de volgende opbouw aan te houden. Stel een vraag waarin u voorkomt en geef aan dat je de perfecte oplossing of aanbieding hebt. In de tweede alinea start je met wat dat aanbod is. Dus:
- Alinea 1: Heeft u ook zo’n hekel aan die lelijke krassen op uw auto? Poets ze vanaf nu zelf weg. Dat kan al voor maar 25 euro.
- Alinea 2: Met Poetsdoek X kunt u….
5. Speel in op een probleem
Welke oplossing bied je jouw klanten? Vertel dat direct in je eerste alinea. Hierboven is het probleem een bekraste auto. Jouw oplossing is een aantrekkelijk geprijsde poetsdoek. Pas dus op dat je niet direct over je product (de poetsdoek) vertelt. Wij hebben een poetsdoek die krassen weghaalt is een beschrijving van de producteigenschappen. Het is veel sterker als je vertelt welk probleem je product oplost.
- Dus niet: Wij bieden een harddisk met 5 gigabyte opslagcapaciteit.
- Maar wel: U heeft met onze harddisk de zekerheid dat u uw dierbare foto’s en video’s nooit verliest.
6. Verwijder de eerste alinea
Vaak beginnen we in een eerste alinea een beetje voor ons uit te babbelen, waardoor onbewust een inleiding ontstaat naar de werkelijke inleiding. Verwijder de eerste alinea eens als je klaar bent met je tekst. Het zal je verbazen hoe vaak het voorkomt dat aan de inhoud van je tekst niets verandert! Het resultaat van deze actie is dat je verkooptekst korter en duidelijker wordt.
Ontvang deze artikelen direct in je mailbox
Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven.
Lees ook:
Vaagtaal: gebruik deze 45 woorden niet als je donateurs wilt overtuigen
Vaagtaal is killing als je lezers wilt overtuigen. Welke 45 woorden moet je dus nooit meer gebruiken in je commerciële teksten?
Hoe houd je de aandacht van je lezer vast? 7 tips
Aandacht krijgen van je lezer - dat gaat nog wel. Maar hoe houd je zijn aandacht vast? Hoe zorg je ervoor dat hij alles leest - of in ieder geval de tekst die belangrijk is?
Wat is de beste verzenddag voor e-mailings en hoe verhoog je de respons?
Wat is de beste verzenddag voor e-mailings? Hoe vaak klikken ontvangers op linkjes? En hoeveel e-mails ontvangen we gemiddeld eigenlijk? e-Village is een Nederlands marketing automation bureau met klanten als Ziggo, Nationale Nederlanden en Corendon. Het onderzocht maar liefst 19.000 campagnes
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!