Signaalwoorden verbeteren de leesbaarheid van je tekst
Krijg je je tekst niet lekker lopend? En kom je niet verder dan gortdroge los-zand zinnen? Gebruik dan wat cement om je zinnen en alinea’s aan elkaar te plakken. Copywriters gebruiken hiervoor een heuse term: indicatoren. Ze worden ook wel verbindingswoorden of signaalwoorden genoemd. Of overgangswoorden. Of transitiewoorden. Dat is verder niet zo belangrijk. Wél belangrijk is dat ze zorgen voor een lekker lopend verhaal. En dat willen je donateurs graag. Wat signaalwoorden zijn? En hoe je ze gebruikt om de leesbaarheid van je tekst te verbeteren? Je leest het hieronder.
Het cement tussen je woorden
Als je een muur bouwt, heb je bakstenen nodig. En cement, want anders krijg je een stapel losse stenen. Als je een tekst schrijft, heb je woorden nodig. En indicatoren, want anders krijg je een stapel losse woorden. Signaalwoorden geven het verband aan tussen zinnen, zinsdelen en alinea’s. Als je ze gebruikt, krijgt je tekst een betere structuur en begrijpt je lezer de tekst beter. Daardoor zal hij eerder doorlezen.
Vooral voor webtekst is dit belangrijk, want tekst leest niet lekker op een beeldscherm. Hoe makkelijker jij het dus maakt, hoe beter.
Hoeveel signaalwoorden moet je gebruiken?
Als je twee dingen in je tekst met elkaar vergelijkt, doe je dat met woorden als ‘minder’ of ‘eerder’. Die woorden zorgen ervoor dat de zinnen verband met elkaar krijgen. Als je een oorzaak en een gevolg beschrijft, doe je dat met woorden als ‘doordat’ of ‘waardoor’. Dat zijn signaalwoorden. Ze zijn er in verschillende categorieën (zie de tabel hieronder) en het aardige is, je gebruikt ze vrijwel automatisch. Een goede tekst heeft alleen méér signaalwoorden dan je automatisch zelf gebruikt. Ga er gemiddeld vanuit dat je tekst goed loopt als je in minstens 30% van je zinnen een signaalwoord gebruikt.
De uitdaging is in minstens 30% van je zinnen een signaalwoord te gebruiken. Dat is voor de meeste mensen meer dan ze van nature doen.
De Yoast leesbaarheidscheck
Als je een WordPress website hebt met de Yoast plugin, heb je geluk. Yoast voert automatisch een leesbaarheidscheck uit en bekijkt onder andere of je in minstens 30% van je zinnen een signaalwoord gebruikt. Staat er ‘36% of the sentences contain a transition word or phrase’ dan heb je het dus goed gedaan en kun je ervan uitgaan dat je tekst lekker leest.
Signaalwoorden die je beter niet kunt gebruiken
Als je op internet zoekt naar lijstjes met signaalwoorden, kom je vaak ook signaalwoorden in de categorieën ‘samenvatting en ‘conclusie’ tegen. Die kun je beter niet gebruiken, maar om een heel andere reden. Alles wat je samenvat of concludeert, heb je namelijk al eerder gezegd in je tekst. Daardoor wordt je tekst onnodig lang en daar houden lezers niet van. Je hebt het immers toch al eens gezegd?
Val dus niet in de herhaling met signaalwoorden als samengevat, kortom, al met al, anders gezegd en concluderend.
Betere SEO door signaalwoorden?
Als je meer signaalwoorden in je tekst gebruikt, krijg je niet direct een hogere positie in Google. Het is niet anders. Indirect ondersteunt het je SEO (zoekmachineoptimalisatie) echter wél. Signaalwoorden verbeteren de leesbaarheid en structuur van je teksten. Als je dat maar lang genoeg volhoudt, krijg je een prettig leesbare website waar mensen langer blijven en vaker doorklikken. Dat vindt Google prettig. Het enige doel van Google is immers doorverwijzen naar een website die perfect past bij wat de donateur zoekt.
Klikt iemand vanuit Google naar je website en komt die persoon net zo hard weer terug naar Google? Dan krijg je een vinkje: ‘Donateur vond niet wat hij zocht’. Dat is niet goed voor je SEO. Prettig leesbare tekst helpt voorkomen dat mensen vanuit jouw website terugklikken naar Google.
Welke signaalwoorden zijn er?
Signaalwoorden zijn ingedeeld in allerlei categorieën. In sommige categorieën bestaan er wel 15 of 20. Dit zijn de 5 meest gebruikte signaalwoorden per categorie – genoeg om je tekst lekker leesbaar te maken. ‘Bovendien’ en ‘daarnaast’ zijn bijvoorbeeld signaalwoorden die je in de praktijk vaak kunt gebruiken. Wil je er meer? Hier vind je een lijst met 50 signaalwoorden.
tijd |
• voordat• nadat• daarna• tegelijkertijd• tijdens |
opsomming |
• en• ook• verder• daarnaast• bovendien |
tegenstelling |
• maar• echter• toch• daarentegen• hoewel |
vergelijking |
• net zoals• hetzelfde als• evenals• lijkt op• is vergelijkbaar met |
voorbeeld |
• bijvoorbeeld• zo• dat wil zeggen• zoals• denk daarbij aan |
oorzaak/gevolg |
• want• doordat• daardoor• waardoor• als gevolg van |
doel/middel |
• om te• daarmee• met de bedoeling• is erop gericht• daarvoor |
verklaring |
• omdat• want• namelijk• daarom• aangezien |
voorwaarde |
• als• tenzij• mits• aangenomen dat• gesteld dat |
Leren hoe je goede fondsenwervende teksten schrijft?
Volg onze training Schrijven voor Fondsenwervers. Of download ons gratis sjabloon voor het schrijven van een goede fondsenwervende mailingbrief.
Ontvang deze blogs direct in je mailbox
Lees ook:
Verhoog de conversie van je website met de banaan van Seth Godin
Donateurs hebben geen tijd. Is je website niet direct duidelijk, dan ben je in één klik weg. Plaats daarom een banaan op je homepage. En het liefst ook op iedere andere pagina van je website. Een banaan is een opvallend item op je website waar geen webbezoeker omheen kan
Hoe pas je loss aversion toe in fondsenwervende tekst?
Loss aversion (niets willen verliezen) is een sterke manier om lezers te beïnvloeden. Hoe pas je loss aversion toe als fondsenwerver of als bedrijf?
Hoe bouw je een tekst op? Gebruik deze 10 stappen
Je wilt een direct mailing schrijven met een folder. Of misschien een landingspagina die in Google topscoorder moet worden. Je knipt en plakt daarom artikelen die je online hebt gevonden of vraagt je collega’s wat input te leveren. Vervolgens zit je met een berg tekst en weet je van gekkigheid