15 tips en voorbeelden om een goede kopregel of heading te schrijven

Hoe schrijf je een kopregel of heading? Een compleet overzicht 

 

Een goede kopregel (ofwel: heading) vertelt waar je tekst over gaat én maakt de lezer nieuwsgierig. Dat maakt het schrijven van een goede kopregel nog best lastig. Reclamegoeroe David Ogilvy drijft de druk nog iets verder op en zegt: “Als je de kopregel hebt geschreven, heb je 80% van het werk gedaan. Gemiddeld lezen 5x meer mensen de kopregel dan de bodytekst.” Maar hoe schrijf je nu een kopregel voor je brief, blog of webpagina? Hieronder vind je algemene adviezen gevolgd door 15 concrete tips met praktische voorbeelden van goede kopregels.

Los een probleem op

De meest gelezen teksten zijn artikelen die problemen oplossen of vragen van lezers beantwoorden. ‘Hoe kun je…’ kopregels zijn dan ook een goede manier om gemakkelijk te communiceren dat jouw tekst de lezer helpt. Dit artikel heeft bijvoorbeeld de kopregel ‘Hoe schrijf je een kopregel of heading’. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een heading gebruiken als ’27 gave cadeaus die je bij Amazon kunt kopen’ of ‘12 ideeën voor verjaardagscadeaus’. Deze zijn extra effectief, omdat ze de lezer zelfs verschillende manieren beloven om een ​​probleem op te lossen. Met de volgende woorden trek je de aandacht:

  • feiten
  • tips
  • ervaring
  • geheimen
  • wat je moet weten
  • in een oogopslag
  • ultieme
  • het beste
  • fouten

> Je schrijft een kopregel om jouw verhaal aan de lezer te verkopen. Het is dan ook belangrijk de lezer te vertellen hoe je hem helpt een probleem op te lossen, een probleem te voorkomen of iets terug te geven in ruil voor zijn aandacht.

Een goede kopregel betrekt de lezer

Een tactiek die kranten gebruiken om lezers te trekken, is het gebruik van statistieken of verrassende citaten in hun krantenkoppen: ‘Volgens Mark Rutte is dit interessant voor 60% van alle bedrijven.’ De kop moet net voldoende details bieden om de lezer te betrekken en zijn interesse te wekken. Daarnaast is personalisatie een goede optie, waardoor het voelt als een op maat gemaakte tekst. Bijvoorbeeld: ’18 dingen die je alleen begrijpt als je in een villa woont’.

> Door de lezer in je kopregel te beschrijven, lijkt het artikel extra informatief voor een bepaalde doelgroep. Het kan de nieuwsgierigheid van de lezer daardoor vergroten.

Let op de tone of voice

Als je artikel serieus is, mag je kopregel niet te frivool zijn. Schrijf je een blog, dan is de tone of voice wat losser en kan je kopregel dat dus ook zijn. En als je schrijft voor een specifieke doelgroep kun je ook jargon- of branchespecifieke termen toevoegen aan de kop. Doe dat echter alleen als je zeker weet dat de lezer je woordgebruik snapt. Maak in de kopregel in ieder geval geen beloften die je in de tekst niet waarmaakt. Is je kopregel ’10 tips om snel rijk te worden’ en vertel je vervolgens dat je een spaarproduct verkoopt, dan klikt je lezer snel weg (en hij komt waarschijnlijk ook nooit meer terug).

> Doe in je kopregel nooit beloftes die je in de bodytekst niet waarmaakt. Als de heading de inhoud van jouw brief, blog of webpagina niet weerspiegelt, is de lezer snel weg.

Tip 1. Houd het kort, eenvoudig en to the point

De beste kopregels zijn duidelijk en to the point. Probeer dus niet mysterieus, grappig of intrigerend te zijn. Je loopt het risico dat in ieder geval een deel van je doelgroep je kopregel niet snapt. Vertel wat je aanbod is in je brief of op je homepage. En vertel waarom iemand jouw artikel moet lezen als je e-mailt of een blogpagina maakt. Uiteindelijk wil je lezer weten: “Wat levert het mij op?” Dus gebruik kopregels, zoals:

  • Gratis e-book dat je helpt een nieuwe baan te krijgen
  • De ultieme gids om pakkende headings te schrijven
  • Nu 35% korting op alle modellen van 2018

Tip 2. Wees duidelijk over je belangrijkste voordeel

Noem geen producteigenschappen, maar productvoordelen – en noem ze in je kopregel. Heeft de auto die je verkoopt airconditioning (een eigenschap) dan zeg je dus dat je zelfs tijdens de heetste zomer geen zweetplekken in je pak krijgt (een voordeel). De kopregel is de aandachtstrekker voor de inhoud van je webpagina of marketingactie. Doe er dus een belofte in die aanspreekt bij je lezer. Bijvoorbeeld:

  • Snelle manieren om je beleggingsrendement te verhogen
  • Maak geweldige infographics in 2 minuten
  • 3 tips om te winnen in salarisonderhandelingen

Tip 3. Stel een vraag in je kopregel

De vraag in de kop moet gaan over iets dat je lezer wil weten. Als je iets vraagt ​​waar de lezer niet om geeft, klikt hij niet en leest hij niet verder. Zorg er dus voor dat je vraag met ‘ja’ wordt beantwoord door je doelgroep:

  • Wil je de top 5 fouten weten die de meeste bloggers maken?
  • Wat kun je met je hond doen op een regenachtige dag?
  • Wil je voor jezelf beginnen? Lees dit!

Tip 4. Doe een beroep op de honger naar kennis

De meeste mensen willen iets leren en het grootste deel van hen wil het liefst iets leren zonder er al teveel moeite voor te doen. Gebruik je kopregel dus om je lezers te vertellen dat ze iets kunnen leren – maar laat het eenvoudig klinken. Zo bijvoorbeeld:

  • Hoe kun je stoppen met roken en nooit meer opnieuw beginnen?
  • De gemakkelijkste manier om een ​​marathon te lopen in minder dan 3 uur
  • Schrijf kopregels die ervoor zorgen dat mensen je content delen

Tip 5. Vertel je lezer wat hij moet doen en wat hij krijgt

Vertel je publiek wat ze moeten doen om te krijgen wat je ze biedt. Dat mag best in de gebiedende wijs, want jij bent immers de expert met de oplossing.

  • Abonneer je op onze service en krijg een gratis onderhoudsbeurt
  • Stop met budget verspillen en krijg 10x meer respons op je e-mailings
  • Gooi je oude snowboard weg, dit is wat je nodig hebt

Tip 6. Zeg dat je beter bent dan de rest

Het internet zit vol informatie en webbezoekers hebben haast. Daar kun je op inspelen door te zeggen dat ze bij jou alles vinden wat ze zoeken. Kijk niet bij een ander, kijk bij ons. Lekker snel, in één keer klaar. Daarom is de kop van dit artikel ook ‘Hoe schrijf je een kopregel of heading? Een compleet overzicht’.

  • De enige 10 tips die je nodig hebt om je hond zindelijk te maken
  • Complete gids voor het altijd perfect bakken van een biefstuk
  • Alles wat je moet weten over hygiëne in de badkamer

 

Hoe schrijf je een kopregel of heading
Hoe schrijf je een kopregel of heading? Gebruik deze 15 tips en handige voorbeelden!

 

Tip 7. Gebruik  cijfers en symbolen

Als je aantallen noemt, werkt een cijfer beter dan een uitgeschreven getal. ‘De 5 beste stranden ter wereld’ zorgt voor meer kliks dan ‘de vijf beste stranden ter wereld’. Alles wat anders is dan tekst, valt extra op. Dus ook haakjes. Noem daarin iets waarvan je wilt dat de lezer het zeker ziet, bijvoorbeeld:

  • Contentmarketing die echt resultaat oplevert [met gratis analyse]
  • Een beginnersgids voor Pinterest [PDF download]
  • Hoe krachtig wordt videomarketing? [handige infographic]

Tip 8. Vertel een geheim

Een goede kopregel speelt in op de nieuwsgierigheid van de lezer. En wie wil nou niet een geheim weten? De lezer gaat ervan uit dat hij toegang krijgt tot speciale kennis die niemand anders heeft.

  • Het geheim van succesvol bloggen
  • Experts verklappen geheimen over effectief tijdmanagement
  • 10 geheimen die niemand kent voor betere SEO

Tip 9. Speel in op schaarste of gebrek

Wat iedereen al weet is niet interessant. Wat vrijwel niemand weet, dát is pas interessant! Deze tip is een variant op de vorige. Je speelt in op schaarste, wat mensen hebberig maakt.

  • Weinig bekende methoden om meer volgers te krijgen
  • 8 weinig bekende manieren om stress te vermijden
  • Weinig bekende oplossingen om je gasverbruik te verminderen

Tip 10. Gebruik het woord ‘je’ of ‘u’

Met de woorden ‘je’ en ‘u’ spreek je de lezer direct aan. Dat maakt je kopregel sterker. Vergelijk het maar eens: ’10 tips voor klantgericht schrijven’ en ‘Hoe schijf jij straks klantgerichter? Dit zijn 10 tips.’

  • Ontdek hoe jij straks een marathon loopt
  • Hoe krijg je de baan van je dromen?
  • Zien we jou straks op tv?

Tip 11. Noem je doelgroep in de kopregel

Laat lezers zichzelf herkennen door ze als doelgroep in je kopregel te beschrijven. Zorg er daarbij voor dat iemand anders uit de doelgroep iets vertelt dat interessant is.

  • Dit is hoe marketeers resultaten behalen via social media
  • Wat zorgt ervoor dat vrouwen er jonger uit kunnen zien?
  • Ontdek hoe kappers meer trouwe klanten krijgen

Tip 12. Noem snelle oplossingen voor een probleem

Iedereen heeft haast. Iedereen wil snel, snel, snel. Zeker op internet. Dus waarom bied je ze dat niet? Kopregels die snelle resultaten beloven, doen het altijd goed.

  • 5 snelle manieren om je zoekmachine ranking te verbeteren
  • Snelle oplossingen voor je geldproblemen
  • 10 snelle methoden om je huis een nieuwe look te geven

Tip 13. Beloof niet één, maar twee voordelen

Mensen houden niet van kiezen. Dat geeft stress. Bied je ze iets waardoor ze niet hoeven te kiezen? Super. Dan kun je headings als de volgende gebruiken:

  • Je kunt nu op een Mac werken én Chrome gebruiken
  • Nu kun je meer eten én afvallen
  • Ook jij kunt professionals verslaan zonder hard te werken

Tip 14. Noem een grote naam die aanspreekt bij je doelgroep

Aan wie trekken mensen in jouw doelgroep zich op? Gebruik die naam als doelstelling of voorbeeld. Daarmee maak je het doel van je blog of product extra aanprekend. Je moet er wel zeker van zijn dat je doelgroep écht weet wie de persoon is die je noemt.

  • Beïnvloed kopers met tekst, zoals Cialdini dat doet
  • Ontdek hoe je kunt bloggen zoals Seth Godin
  • Kan jij straks zingen als Robbie Williams?

Tip 15. Gebruik lijstjes

Mensen houden van lijstjes, omdat ze eenvoudig te scannen en te lezen zijn. Noem de’ 5 beste dingen’ in je kopregel en je hebt direct de interesse van je lezer.

  • 6 voorbeelden van goede interviewtechnieken
  • 22 inspirerende website ontwerpen
  • 15 must see YouTube advertenties

Niet vergeten: optimaliseer je kopregel voor SEO

Bij de vraag ‘hoe schrijf je een kopregel’ mag je zeker SEO niet vergeten. Heb je de perfecte kopregel geschreven? Dan zou het zonde zijn als Google hem niet kan vinden. Plaats je heading daarom in ieder geval in de:

Zelf teksten met perfecte kopregels schrijven?

De beste manier om iets te leren, is het te doen. Meld je daarom aan voor de workshop ‘zelf wervende tekst schrijven’. Dan ga je samen met een ervaren copywriter aan de slag om zelf de perfecte tekst mét heading te schrijven. Jij bepaalt wat je wilt schrijven, van een verkoopbrief tot een persbericht, e-mailing of blogartikel.

Ontvang deze blogs direct in je mailbox (om de week)


Lees ook:




Vond je dit nuttig? Deel dit artikel via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!