Termen die je beter niet kunt gebruiken: 10 clichés

10 clichés die je beter niet kunt gebruiken in je teksten

 

Zegt een Amerikaan “DUH” tegen je, dan weet je dat je iets stoms hebt gezegd. Iets dat zo voor de hand ligt, dat iedereen dat wel weet. Hoor je de uitgebreide versie “DUHU”, dan ben je helemáál Captain Obvious. Je bent je er vast niet van bewust, maar wedden dat er ook duhs in jouw teksten staan? Van die clichés die geen enkele toegevoegde waarde hebben? Loop daarom eens door je webteksten, e-mailings of vacatureteksten – en zoek woorden en zinnen die nietszeggend zijn. Kun je ze weglaten? Of concreet maken? Dan krijg je aanzienlijk betere teksten. Hieronder lees je welke 10 clichés het vaakst voorkomen. Die gebruik jij natuurlijk niet. Duh!

Waarom mag je geen clichés in teksten gebruiken?

Zakelijke teksten moeten kort en duidelijk zijn. Iedereen heeft haast – en als de klant bij jou niet vindt wat hij zoekt, dan vindt hij het wel bij de buurman. Met één klik ben je weg. Clichés hebben geen inhoud en dus ben je per definitie niet duidelijk. Daarover lees je hierna meer. Maar er is nog een groot nadeel:

Iedereen gebruikt dezelfde clichés in teksten. En dus ben je niet onderscheidend. Je kunt je juist onderscheiden door duidelijk te schrijven wat je écht bedoelt.

Geen clichés, maar concrete tekst

Het is best lastig om nooit een cliché te gebruiken. Maar het helpt al als je je er bewust van bent. Als je probeert je lezer duidelijkheid te bieden en lege begrippen in te vullen met concrete informatie. Let in het vervolg dus vooral eens op de volgende 10 clichés:

1. Wij leveren kwaliteit

Ja, duh! Het zou een stunt zijn als een bedrijf adverteert met ‘Wij leveren geen kwaliteit’. Of ‘Bij ons is alles wat u koopt inferieure B-keuze’. Of ‘Koop vandaag, het is morgen stuk.’ Natuurlijk lever je kwaliteit. Maar waar blijkt dat uit? Heb je betere onderdelen dan de concurrent? Ben je als beste gekozen in een test? Bedenk daarbij dat jij en de klant misschien anders over kwaliteit denken. Jij denkt ‘we hebben het duurste verwarmingselement’. De klant denkt ‘nou en?’ Kwaliteit krijgt voor de klant pas inhoud als je zegt dat jouw apparaat daardoor 10x sneller warm is of 20x goedkoper is dan dat van een ander.

2. Wij ontzorgen

Ja, duh! Geen bedrijf geeft zijn klanten zorgen. Een klant heeft een probleem en jij lost het op met jouw product of dienst. Je geeft de klant geen extra zorgen. Bovendien, wat is ‘ontzorgen’ eigenlijk? Het is geen officieel bestaand woord, maar dat is nog niet eens echt een argument als je commerciële teksten schrijft. Veel belangrijker: als je erop googelt, vind je ruim een miljoen zoekresultaten. Dat zijn dus een miljoen manieren van ontzorgen. Zeg dus niet dat je ontzorgt, maar beschrijf wat je doet. Welke oplossing je biedt om het probleem van de klant weg te nemen. Dan snapt de klant zelf wel dat je hem daarmee ‘ontzorgt’.

3. Wij hebben een dynamisch team

Ja, duh! Wij zijn saai. Echte nerds die nooit buiten komen. Echt vreselijk slaapverwekkend… Niemand zegt dat over zichzelf. We zijn veel liever dynamisch. Sterk. Krachtig. Maar als iedereen dat zegt, is het per definitie niet meer onderscheidend. Het wordt saai, maar ook nu geldt weer: waaruit blijkt je dynamiek?

Modemerk Bonprix dacht het goed te doen door te benadrukken dat ze vooral niet voor ‘suffe tantes’ bedoeld zijn. Waarom dat niet de juiste aanpak is, lees en zie je in de blog ‘Sociale bewijskracht van Cialdini’.

4. Bij ons is de klant koning

Ja, duh! Natuurlijk is de klant koning. Schrijf dus niet in je webtekst dat de klant koning is, maar laat het hem voelen. Beloof binnen een uur antwoord als je klant een vraag heeft. Geef een niet-goed-geld-terug-garantie. Ook na een jaar. Geef aan dat je jouw product gratis op maat maakt voor de klant. Geef de klant eens iets extra’s. En zeg ook niet ‘we zijn er voor u’. Duh! Als de klant echt koning is en als je er echt voor hem bent, moet je hem gewoon zo behandelen. Met egards. Dan voelt hij zich vanzelf koning.

 

Clichés in webtekst - je kunt ze beter niet gebruiken

 

5. Wij zijn een betrouwbare partner

Ja, duh! Als je een onbetrouwbare partner bent, zet je dat niet op je website. Natuurlijk ben je een betrouwbare partner. Maar in plaats van het alleen te zeggen, kun je het beter bewijzen. Neem testimonials op van tevreden klanten. Laat zien dat je awards hebt gewonnen. Of verzamel reviews via Google, zodat je in de zoekresultaten wordt beloond met 5 sterren. Als je het woord ‘betrouwbaar’ in je webtekst tegenkomt, loont het om die term invulling te geven. De klant bepaalt dan zelf wel dat je (inderdaad) een betrouwbare partij bent.

6. U bent welkom

Ja, duh! Wie is ooit een winkel binnengestapt om er meteen uitgegooid te worden? “U bent hier niet welkom!” Toch zijn er nog steeds websites die starten met de kopregel ‘Welkom bij….’, gevolgd door de bedrijfsnaam. Het is een cliché en dus totaal overbodig. Gebruik die kopregel om meteen duidelijk te maken wat je de klant biedt. Dat werkt ook beter voor je SEO. Want niemand zoekt op het woord ‘welkom’. Je klant zoekt jou om wat je hem biedt.

7. Wij zijn oplossingsgericht

Ja, duh! Als je problemen (of ‘uitdagingen’ als we het toch over clichés hebben) niet wilt oplossen, kom je niet ver in het zakenleven. Oplossingsgericht is typisch zo’n standaard term die je in vacatureteksten tegenkomt. Resultaatgericht is er ook zo een. Heb je ooit een vacature gezien waarin stond dat de ideale kandidaat zich absoluut geen zorgen hoefde te maken over resultaten? Gewoon lekker aanwezig zijn. Dat is meer dan genoeg. Bedrijven zijn per definitie oplossings- en resultaatgericht. Dat geeft ze hun bestaansrecht. Dus vertel maar welke oplossingen en resultaten je biedt? En schrijf dan trouwens niet dat je jouw klanten ‘altijd de beste oplossing biedt’. Duh!

8. Wij bieden een totaaloplossing

Ja, duh! Geen bedrijf biedt een halve oplossing. Of een kwart. Als bedrijven zeggen dat ze een totaaloplossing bieden, bedoelen ze meestal dat ze ook andere services bieden. Dat maakt het voor de klant eenvoudig. Klanten hoeven niet naar allerlei bedrijven om allerlei producten te kopen. Maar zeg dat dan ook? Full service is trouwens een cliché dat hetzelfde zegt. Net als alles-onder-één-dak.

9. Wij werken met professionals

Ja, duh! Je mag als klant toch hopen dat een lasser kan lassen. Dat een vertaler kan vertalen. En dat een timmerman kan timmeren. Ook deze term staat vaak in vacatureteksten. Je kunt het ook nu maar beter invulling geven. Waaruit blijkt die professionaliteit? Onze medewerkers hebben allemaal het diploma ‘Master in…..’ en hebben minimaal 10 jaar werkervaring. Dat geeft direct weer dat ze dus hartstikke professioneel zijn.

Even tussendoor. Wist je dat het woord ‘duh’ uit Amerika is overgewaaid, doordat Homer Simpson van de tekenfilmserie The Simpsons het continu gebruikt?

10. Wij zijn flexibel

Ja, duh! Wij zijn star. We luisteren nooit naar de klant. En we doen precies waar we zelf zin in hebben. Zo’n bedrijf staat snel in de Staatscourant onder het kopje faillissementen. En schrijf je dit in je sollicitatiebrief, dan lig je direct in de prullenbak. Natuurlijk ben je flexibel. Als de klant rood wil, krijgt hij rood. En als hij blauw wil, pak je de blauwe Histor. Als sollicitant ben je natuurlijk al helemáál flexibel. Want jij wilt die baan. Dus vind je het geen enkel probleem om in het weekend onbetaald over te werken. Althans, dat is wat je zegt gedurende de sollicitatieprocedure. Kortom, ‘flexibel ‘ is een woord dat je eigenlijk nooit hoeft te gebruiken in commerciële en zakelijke teksten. Het is een cliché.

Volg een schrijftraining

Is jouw bedrijf een organisatie die ‘ontzorgt met een kwalitatief hoogstaande resultaatgerichte totaaloplossing geleverd door een dynamisch team van flexibele en betrouwbare professionals’? Loop dan al die clichés eens na en maak ze concreet. Of volg onze cursus klantgericht schrijven of de training webtekst schrijven.  Dan leer je alles wat je moet weten om vlotte en overtuigende zakelijke teksten  te schrijven.

 

Ontvang deze blogs direct in je mailbox


Lees ook:




 

 

Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://schrijvenvoorfondsenwervers.nl/cliches-in-webtekst”>Clichés in zakelijke teksten die je beter niet kunt gebruiken</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!