Maak de tekstopmaak aantrekkelijk om meer klanten te verleiden
We geven mooie dingen automatisch extra aandacht. Een glanzende BMW cabriolet wordt door ons uitgebreid bewonderd. Een knappe man of vrouw kijken we nog even na. En over een luxe landhuis met oprijlaan dromen we graag een tijdje weg. Wil je dat jouw website, mailingbrieven en e-mailings ook volop aandacht krijgen? Maak ze dan mooi. Zorg ervoor dat ze aantrekkelijk zijn om te bekijken en te lezen. Hieronder vind je praktische tips om je tekstopmaak te verbeteren.
Om de 20 seconden reclame
Of het nu gaat om mailings of websites, vormgeving is ontzettend belangrijk. Dat komt door twee dingen. Allereerst heeft iedereen haast. We leven in een snel-snel-sneller cultuur. Daarnaast worden we tegenwoordig blootgesteld aan 3.000 (!!) reclame-uitingen per dag. Dat betekent dat we om de 20 seconden ergens een logo, bedrijfsnaam of reclame zien. Onze hersenen beschermen ons hiertegen door niet alles bewust waar te nemen. Aan de marketeer is het dus de taak wél bewust waargenomen te worden. Dat doe je door je aanbod mooi en aantrekkelijk te maken. Want iedereen kijkt graag naar mooie dingen.
Witruimte geeft focus in je tekstopmaak
Omdat we zo veel zien en zo weinig tijd hebben, lezen we reclametekst niet direct. We scannen eerst. Pas als de eerste indruk goed is, besluiten we de tekst te lezen. Dat besluit nemen we binnen ongeveer 2 seconden! Met witruimte kun je de leesbaarheid en scanbaarheid van je tekst verbeteren en belangrijke informatie eruit laten springen. Witruimte is lege ruimte rond een bepaald element, zoals een foto. Een betere term is dus ‘lege ruimte’, want witruimte kan iedere kleur hebben zoals Spotify bewijst (zie hieronder). Met witruimte kun je de kijkrichting van de lezer sturen. Je zorgt er zo eenvoudig voor dat je belangrijkste boodschap wordt gelezen. Het zorgt er ook voor dat je reclame en website uitnodigend en aantrekkelijk worden. Kijk maar naar deze voorbeelden:
- De openingspagina van Spotify. Witruimte in kleur! Je kunt niet anders dan lezen wat Spotify is en je ziet direct wat je moet doen: een gratis account nemen.
- De Google zoekmachine. Heb je je ooit afgevraagd waarom de Google zoekmachine zo saai is? Nu weet je het: de witruimte zorgt ervoor dat je niet kunt worden afgeleid van je doel: zoeken.
- De productpagina´s van Apple. Bij Apple draait alles om design. Oók op de website. Zo wordt de MacBook Air bijvoorbeeld mooi centraal op de pagina geplaatst met een duidelijke call to action: bestel of klik voor meer informatie.
- De collectiepagina’s van de Bijenkorf. De collecties worden overzichtelijk getoond en je ziet direct waar je moet klikken. Dat maakt shoppen aantrekkelijk! Wit creëert hier rust en overzicht. Dat geldt overigens ook voor de productpagina’s van de Bijenkorf.
Gebruik een goed lettertype
Lettertypes (ofwel ‘fonts’) geven je tekst uitstraling. Ze kunnen je reclame-uitingen en website luxe, modern, goedkoop of exclusief maken. Er zijn drie soorten: fonts met schreef, fonts zonder schreef en lettertypes die lijken op een handschrift. Een ‘schreef’ is het haakje aan het uiteinde van een letter. De tekst die je nu leest, heeft een schreefloze letter. Online tekst lees je namelijk het prettigst in schreefloze letters – dus letters zonder haakjes. Brieven, kranten en tijdschriften gebruiken meestal een letter met schreef, zoals de times new roman. Let er maar eens op! Dat komt doordat schreefletters op papier aantrekkelijker zijn.
- Google heeft een speciale pagina met lettertypes die je gratis kunt downloaden en gebruiken. Rechts op de Google Fonts pagina kun je kiezen voor serif (schreefletter), sans serif (schreefloze letters) en bijvoorbeeld handwriting. Bekijk en download hier gratis lettertypes van Google.
Welke tekst plaats je waar?
De Nielsen Norman Group is een bedrijf dat is gespecialiseerd in gebruikservaringen (usability). Het heeft onderzocht dat 81% van de online lezers de eerste paragraaf van je tekst bekijkt. Nog maar 32% bekijkt paragraaf 4. Je maakt je tekstopmaak dus aantrekkelijk voor lezers als je de belangrijkste informatie bovenaan plaatst. Houd het daarnaast kort en werk waar mogelijk met opsommingen, zoals we in dit artikel met bulletpoints doen. Ook dat vinden lezers aantrekkelijk. Maak het lezers tot slot zo gemakkelijk mogelijk om actie te ondernemen:
- Maak belangrijke buttons opvallend (bijvoorbeeld door ze rood te maken)
- Onderstreep links naar andere pagina’s (zodat ze herkenbaar zijn als link)
- Geef teksten tussenkopjes (zodat je lezer snel ziet waar hij moet zijn)
Ontvang deze artikelen direct in je mailbox
Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV, zoals de workshop zelf wervende tekst schrijven.
Lees ook:
Versterk je tekst met een reden
Wist je dat onze hersenen automatisch positief reageren op de woorden ‘want’ en ‘omdat’? Dat komt doordat deze woorden een reden aankondigen. Onze hersenen blijken daarvoor gevoelig te zijn. Als er een reden is, zal het wel kloppen
Goede copy schrijven? Maak keuzes en zet je voordelen centraal
Als we een training geven, komt het onderwerp vroeg of laat altijd aan bod: verkoop je nu producteigenschappen? Of productvoordelen? Het tweede is véél beter en maakt het verschil tussen goede copy en minder goede copy. Schrijf niet over wat je product is. Schrijf over wat je klant eraan heeft.
Hoe houd je de aandacht van je lezer vast? 7 tips
Aandacht krijgen van je lezer - dat gaat nog wel. Maar hoe houd je zijn aandacht vast? Hoe zorg je ervoor dat hij alles leest - of in ieder geval de tekst die belangrijk is?
Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!